Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Inzeráty jsou minulostí. Při hledání práce se lidé obrací na agentury

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Způsob hledání zaměstnání se v Česku mění. Zatímco v minulosti se lidé obraceli na úřady práce nebo klasickou inzerci, dnes oslovují personální agentury. Dle údajů Českého statistického úřadu se na ně spolehne každý třetí uchazeč.

V posledních deseti letech se téměř zdvojnásobil počet lidí, kteří se při hledání zaměstnání obracejí na personální agentury. Zatímco v roce 2006 využívalo agenturních služeb jen 18 % Čechů, loni už to byl dle údajů ČSÚ každý třetí uchazeč o zaměstnání. Na vzestupu jsou přitom specializované agentury, které se zaměřují na konkrétní odvětví. Jejich výhodou je detailní znalost oboru a rychlé obsazování pozic.

„V e-commerce jsme cítili velkou poptávku po zaměstnancích s relevantními zkušenostmi a znalostmi, chtěli jsme proto vyjít trhu vstříc. Znalost konkrétního oboru a lidí v něm nám umožňuje propojovat firmy jen s kvalitními kandidáty,“ tvrdí Magdaléna Divišová ze společnosti Online People, jež se zaměřuje na propojování lidí a firem v e-commerce a online marketingu. „Řada HR expertů již delší dobu tvrdí, že budoucnost nabírání zaměstnanců je v agenturách s úzkou specializací,“ potvrzuje vzrůstající trend Darina Wiedermann Janíčková ze společnosti Talentica.

Specializované agentury najdou zaměstnance rychleji

Dle odborníků je důvodem rostoucí oblíbenosti specializovaných agentur především jejich přehled v konkrétním segmentu. Zaměřují se na úzce specifikovanou skupinu oborů, jako jsou IT, strojírenství nebo e-commerce, a vytvářejí se svými klienty dlouhodobé vztahy. Odborné agentury tak mohou lépe najít člověka, který se na danou pozici hodí. „Externí nábor je v dnešní době už daleko více o schopnosti agentury najít a přivést k jednacímu stolu kandidáty, které firma sama oslovit nedokáže,“ doplňuje Michal Toman ze společnosti Engage Advisory. Jde většinou o odborníky, kteří jsou v době poptávky dosud v pracovním svazku s jinou firmou.

Díky přehledu v konkrétním odvětví jsou v praxi tyto agentury schopné najít firmě zaměstnance výrazně rychleji než klasická inzerce na pracovních portálech. Šetří tak čas nejen firmě, ale též samotným uchazečům. Rychlé obsazení navíc znamená i finanční úsporu. „Pokud si firma spočítá, kolik ji stojí absence odborníka na klíčovém oddělení nebo pozice obsazená špatným kandidátem, dá se v dlouhodobém období mluvit o výrazných úsporách,“ dodává Toman.

Uchazeči oceňují exkluzivní nabídky a přímý přístup

Jedním z důvodů neustále se zvyšující poptávky po spolupráci se specializovanými personálními agenturami je pro uchazeče přístup k exkluzivním pracovním nabídkám. Díky dlouhodobým vztahům s firmami nabízejí agentury i pracovní pozice, jež se běžně v inzerci neobjeví. „Díky neustálému kontaktu s e-shopy máme přístup k čerstvým informacím o manažerských pozicích, které na pracovních portálech neuvidíte,“ prozrazuje Magdaléna Divišová. „Nabízíme je přímo konkrétním jednotlivcům na trhu. Mají tak možnost využít nabídek, na něž by jinde nenarazili,“ dodává.

Agentury mohou rovněž propojit uchazeče přímo s vedením společnosti. „Díky tomu odpadne někdy i několik kol výběrového řízení, uchazeč se potkává přímo s odpovědným manažerem nebo i majitelem firmy,“ říká Divišová, podle níž se řada uchazečů potýká s podobnými problémy. „V našem oboru online marketingu si lidé mnohdy nejsou jistí, zda je jejich odborná kvalifikace dostatečná, jak se připravit na pohovor nebo o kolik peněz si říci. Agentura jim s tímto musí umět pomoci,“ dodává. To potvrzuje i Toman, podle kterého je pro specializované agentury s úzkým zaměřením jednodušší budovat si důvěru u firem i uchazečů.

Témata:  práce zaměstnanci zaměstnavatelé lidé

Související

Aktuálně se děje

12. dubna 2025 15:41

11. dubna 2025 10:26

10. dubna 2025 9:17

Trumpův velký omyl: Obchodní válka mu přerostla přes hlavu, dolar padá

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa se zásadně přepočítala. Nemá obchodní válku, kterou rozjela, plně pod kontrolou. Alespoň podle vývoje kursu dolaru. Americká měna ji zrazuje, protože Trumpovi lidé čekali posilování dolaru, který ovšem místo toho oslabuje. Třeba česká koruna si vůči němu za dnešek připisuje (v čase 15:35) výrazné takřka procento. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Benzín je v Česku nejlevnější za 3,5 roku. Trump srazil ceny jako covid

Pohonné hmoty v Česku v předvelikonočním období výrazně zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 59 haléřů na 34,32 koruny za litr. Naposledy byl levnější počátkem října 2021, tedy před třemi a půl lety. O 76 haléřů na litru zlevnila za poslední týden nafta. Za litr dieselu teď řidiči dají průměrně 33,24 koruny, což je nejnižší cena od předloňského července.