Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

České matky na svých dětech nešetří

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Čechům podle zjištění NN pojišťovny a penzijní společnosti v životě záleží především na rodině a vztazích. Matky si nejvíce cení zdraví svých nejbližších a o své děti se starají velmi zodpovědně i v rámci finančního zajištění.

Na vše potřebné i nepotřebné pro děti vydají dle aktuálního průzkumu NN v průměru 5 700 korun měsíčně, tedy pětinu rodinného rozpočtu, a chtějí jim také spořit, často až do konce studií. Na základě znalosti potřeb a přání Čechů NN připravila celou řadu nových služeb, které umožňují žít život naplno a bez obav – třeba díky asistenčním službám nebo vylepšenému pojištění pro rodiny.

Nejdůležitější je pro matky zdraví jejich dětí, rodiny a přátel a dobré mezilidské vztahy v nejužším kruhu jejich blízkých. Kariéra a peníze zůstávají na druhé koleji. Ukazuje to exkluzivní průzkum NN pojišťovny a penzijní společnosti mezi třemi stovkami českých matek s dětmi do šesti let. Na stejnou otázku hledal odpověď loňský projekt Cena života, kterého se účastnil reprezentativní vzorek celé české populace. Výsledek byl velmi podobný – na prvních místech figurovaly rodina, zdraví, domov a přátelé; až pak následovala kariéra. Nový průzkum NN zároveň rozkrývá chuť rodin dětem dopřávat a často i spořit od narození až do dospělosti.

„České matky sice neskloňují lásku a štěstí ve spojitosti se svými dětmi při běžném hovoru, ale projevují ji v činech. Pečují nejen o zdraví a spokojenost svých dětí, ale dbají i na jejich finanční zajištění, ať už prostřednictvím pojištění nebo spoření,“ shrnuje výsledky průzkumu Kateřina Štěrbová, členka představenstva NN zodpovědná za marketing a produktový vývoj.

V průměru české matky vydají za své děti 5 700 korun za měsíc, což je pětina průměrného rodinného rozpočtu. Z toho jde přitom téměř 1 900 korun na dobrovolné výdaje, kde dominují dárky, vitamíny a potravinové doplňky nebo peníze na zábavu a dovolenou s dětmi. Už v kategorii dětí do 6 let patří mezi nejvyšší měsíční položky také náklady na mobilní komunikaci – u pětiny rodin převyšují 430 Kč měsíčně.

Dvě třetiny českých matek podle průzkumu také věří, že nepodceňují preventivní prohlídky, a téměř dvě pětiny také nezanedbávají pohyb dětí na čerstvém vzduchu. Pravidelnost sportovního vyžití svých dětí ale podle průzkumu NN považuje za dostatečnou už jen pětina matek a jen osm procent se hlásí k podpoře otužilosti dětí.

Nadstandardní péče nejen pro děti aneb jarní novinky NN

Jednou ze skupin, pro které NN připravila novinky na míru, jsou právě rodiny s dětmi. Od května nabízí vylepšené pojištění dětí nebo užitečné asistenční služby schopné pomoct například s hlídáním, nákupem nebo úklidem domácnosti v době nemoci. Dále pro nové i stávající klienty NN odstranila mnohé výluky, vylepšila pojištění pro případ invalidity a zkrátila čekací doby. NN chce zkrátka zbavit lidi starostí a dopřát svým klientům, aby si život užívali naplno.

„Život by si měli naši klienti užívat bez stresu. Proto jim chceme nabídnout nová atraktivní řešení s vysokou přidanou hodnotou,“ vysvětluje nový přístup Kateřina Štěrbová. „Chceme být vnímáni jako pojišťovna, která klientům nabízí víc než jen produkty pro zajištění finanční rezervy v případě nepříznivé životní situace,“ dodává.

Právě proto NN Životní pojišťovna ve svých jarních produktových novinkách reflektuje i nadstandardní služby, které mohou rodičům v péči o děti pomáhat. „Jde například o připojištění vybraných onemocnění dětí, asistenční služby, jako je třeba příspěvek na rehabilitační pomůcky, odvoz do nemocnice a zpět, či dětský klaun pro rozveselení, ale i nové připojištění závislosti dítěte na péči jiné osoby,“ přibližuje inovace ředitel produktového vývoje NN Vladimír Dvořák.

800 Kč měsíčně na spoření dětem a kapesné už před školou

Aktuální průzkum NN také ukazuje, že téměř dvě třetiny matek od narození dětem spoří – v průměru 800 korun měsíčně. Mezi nejčastější formy spoření dětem patří stavební spoření, na kterém dětem střádá čtvrtina matek. Následuje spoření do hrníčku nebo obálky, prostřednictvím spořicího účtu v bance nebo skrze investice do fondů. Ochota spořit svým dětem se láme u 18. narozenin, určitou finanční podporu ale dále plánují čtyři z pěti matek, a to až do konce studií dítěte.

„Zodpovědnost a možná i velkorysost českých matek ke svým dětem dokládá nezištnost jejich péče i finanční podpory. Ačkoliv kvůli dětem často odsouvají vlastní kariéru a finanční zaopatření na vedlejší kolej, nečekají finanční podporu od dětí ve stáří – nanejvýš osobní pomoc v nouzi,“ shrnuje Kateřina Štěrbová.

Nemalá část rodin také nechává děti rozhodovat o zlomku rodinného rozpočtu už v předškolním věku. Pěti a šestiletým dětem už kapesné pravidelně dává šestina rodin. „Může to sice skončit nákupem sladkostí, ale přesto je pravidelné kapesné dobrý základ finanční gramotnosti další generace. Rodiče tak vedou svoje děti k tomu, aby si uvědomovaly hodnotu peněz, rozuměly financím a uměly se samy o sebe v dospělosti postarat,“ vysvětluje Kateřina Štěrbová.

Témata:  děti rodina

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.