Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nesrovnalosti ve vyúčtování spotřeby energií? Můžete je reklamovat

Energetika, ilustrační fotografie
Energetika, ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Přišlo vám vyúčtování za plyn nebo elektřinu a zdá se vám, že je fakturovaná částka příliš vysoká v porovnání s loňským rokem, ačkoli vaše spotřeba ani cena dodávek nevzrostla? Vyúčtování můžete reklamovat. Ale pozor, podání reklamace vás nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky uvedené na vyúčtování. Jak reklamaci správně podat a do kdy ji musí dodavatel vyřídit?

I dodávky energií je možné reklamovat. Zákazníci nejčastěji reklamují právě vyúčtování spotřeby energií. Pravidla pro uplatnění reklamace stanoví nejen zákon, ale i smlouva a obchodní podmínky dodavatele. Informace o způsobu reklamace lze často najít na jeho internetových stránkách. „Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznických linek. Ty určitě můžete využít pro získání prvotní informace, ale samotnou reklamaci podejte vždy písemně, abyste později měli důkaz o jejím podání a obsahu,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

V reklamaci by mělo být především uvedeno, že se jedná o reklamaci. Dále by měla obsahovat jméno, příjmení a adresu zákazníka, zákaznické číslo, číslo odběrného místa, variabilní symbol faktury, případně čísla měřidel a jejich stavy, jsou-li reklamovány. Zákazník by v reklamaci měl popsat reklamovanou skutečnost, tedy zda se jedná o reklamaci měření, výpočtu nebo jinou chybu. Podle konkrétních okolností je vhodné k reklamaci přiložit důkazy, například fotografii se stavy měřidel.

Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li reklamaci za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování spotřeby elektřiny, má zákazník právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč, u plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7500 Kč.

„Jestliže dodavatel reklamaci nevyřídí nebo to neudělá ve stanovené lhůtě, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Ovšem samotná reklamace nemá odkladný účinek, což znamená, že došlou fakturu musíte zaplatit. Pokud se později s dodavatelem dohodnete, nebo bude rozhodnuto, že vaše reklamace je oprávněná, dodavatel vám neoprávněně fakturovanou částku vrátí. Součástí dohody nebo rozhodnutí může být i to, že dodavatel uhradí vaše případné náklady spojené s reklamací,“ uvádí Zelený.

Témata:  dTest energetika

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.