Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Většina spotřebitelů nemění dodavatele energií. Důvody jsou strach, neznalost a lenost

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

77 % českých spotřebitelů v posledních třech letech nezměnilo dodavatele elektřiny či plynu. K hlavním důvodům přitom u poloviny z nich patří strach, neznalost nebo lenost. Pouze pětina z těch, kdo dodavatele nemění, je přesvědčena, že má se stávajícím dodavatelem výhodnou smlouvu.

Vyplynulo to z průzkumu, který si dTest nechal provést u společnosti GfK. Důvody tohoto stavu jsou podle zadavatele průzkumu zřejmé. Nabídka na trhu je nepřehledná a pro spotřebitele je tudíž obtížné zhodnotit, jestli se jim změna dodavatele vyplatí.

„Vyznat se v nepřeberném množství nabídek, porovnat cenu s konkurencí a najít pro sebe nejvýhodnější produkt je pro běžného smrtelníka velmi obtížné a časově náročné. Jen malá část spotřebitelů si dokáže sama spočítat, kolik skutečně při daném tarifu zaplatí,“ komentuje výsledky průzkumu ředitel dTestu Martin Černý. A dodává: „Lidé se obávají velké administrativní náročnosti změny dodavatele a bojí se, aby nenaletěli podvodníkům. Uvádějí také, že se v energetice nevyznají a nevědí, jak postupovat.“

Všechny zmíněné překážky zřejmě přispívají k tomu, že v průzkumu třetí nejčastější odpovědí respondentů na otázku, proč nemění dodavatele, bylo „nechce se mi to řešit“. Přitom výdaje domácností na energie nejsou zanedbatelné. Podle údajů Evropské komise (2015) tvoří 6,4 % z celkových výdajů domácnosti, český Energetický regulační úřad uváděl v roce 2012 dokonce 10 %.

„Změnit dodavatele energií by mělo být stejně obvyklé a jednoduché jako změnit jakéhokoli jiného obchodníka – když nejste spokojení se službami či cenou, prostě jdete jinam. Jsme si překážek na českém trhu s energiemi vědomi, proto jsme se rozhodli změnu dodavatele spotřebitelům již podruhé zprostředkovat formou aukce. Registraci do hromadné změny dodavatele elektřiny a plynu 'Chci výhodnější energie' spouštíme právě dnes, zúčastnit se mohou domácnosti z celé České republiky, přičemž registrace je nezávazná. Samotná aukce proběhne v únoru příštího roku,“ uvádí Martin Černý.

V rámci první hromadné změny dodavatelů energií pořádané dTestem změnilo v letošním roce dodavatele téměř 20 000 domácností. Dohromady ušetřily více než 140 milionů korun. Průměrná roční úspora domácností byla 2 883 Kč v případě elektřiny a 8 707 Kč v případě plynu. Úspora mnohých domácností se však vyšplhala i k desetitisícovým částkám. Téměř polovina zapojených domácností, 46 %, změnila dodavatele u obou komodit, tedy u elektřiny i plynu. 40 % domácností změnilo pouze dodavatele elektřiny a 14 % pouze dodavatele plynu. Nejvíce domácností se do kampaně zapojilo v Praze, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji.

Hromadná změna dodavatele je založena na principu kolektivního nákupu: čím více lidí se zapojí, tím silnější vyjednávací pozici mají, a tím lepší podmínky dodávek elektřiny a plynu mohou získat. V Evropě se jedná o běžnou metodu, jak ušetřit peníze.

Témata:  dTest energetika

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.