Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Většina spotřebitelů nemění dodavatele energií. Důvody jsou strach, neznalost a lenost

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

77 % českých spotřebitelů v posledních třech letech nezměnilo dodavatele elektřiny či plynu. K hlavním důvodům přitom u poloviny z nich patří strach, neznalost nebo lenost. Pouze pětina z těch, kdo dodavatele nemění, je přesvědčena, že má se stávajícím dodavatelem výhodnou smlouvu.

Vyplynulo to z průzkumu, který si dTest nechal provést u společnosti GfK. Důvody tohoto stavu jsou podle zadavatele průzkumu zřejmé. Nabídka na trhu je nepřehledná a pro spotřebitele je tudíž obtížné zhodnotit, jestli se jim změna dodavatele vyplatí.

„Vyznat se v nepřeberném množství nabídek, porovnat cenu s konkurencí a najít pro sebe nejvýhodnější produkt je pro běžného smrtelníka velmi obtížné a časově náročné. Jen malá část spotřebitelů si dokáže sama spočítat, kolik skutečně při daném tarifu zaplatí,“ komentuje výsledky průzkumu ředitel dTestu Martin Černý. A dodává: „Lidé se obávají velké administrativní náročnosti změny dodavatele a bojí se, aby nenaletěli podvodníkům. Uvádějí také, že se v energetice nevyznají a nevědí, jak postupovat.“

Všechny zmíněné překážky zřejmě přispívají k tomu, že v průzkumu třetí nejčastější odpovědí respondentů na otázku, proč nemění dodavatele, bylo „nechce se mi to řešit“. Přitom výdaje domácností na energie nejsou zanedbatelné. Podle údajů Evropské komise (2015) tvoří 6,4 % z celkových výdajů domácnosti, český Energetický regulační úřad uváděl v roce 2012 dokonce 10 %.

„Změnit dodavatele energií by mělo být stejně obvyklé a jednoduché jako změnit jakéhokoli jiného obchodníka – když nejste spokojení se službami či cenou, prostě jdete jinam. Jsme si překážek na českém trhu s energiemi vědomi, proto jsme se rozhodli změnu dodavatele spotřebitelům již podruhé zprostředkovat formou aukce. Registraci do hromadné změny dodavatele elektřiny a plynu 'Chci výhodnější energie' spouštíme právě dnes, zúčastnit se mohou domácnosti z celé České republiky, přičemž registrace je nezávazná. Samotná aukce proběhne v únoru příštího roku,“ uvádí Martin Černý.

V rámci první hromadné změny dodavatelů energií pořádané dTestem změnilo v letošním roce dodavatele téměř 20 000 domácností. Dohromady ušetřily více než 140 milionů korun. Průměrná roční úspora domácností byla 2 883 Kč v případě elektřiny a 8 707 Kč v případě plynu. Úspora mnohých domácností se však vyšplhala i k desetitisícovým částkám. Téměř polovina zapojených domácností, 46 %, změnila dodavatele u obou komodit, tedy u elektřiny i plynu. 40 % domácností změnilo pouze dodavatele elektřiny a 14 % pouze dodavatele plynu. Nejvíce domácností se do kampaně zapojilo v Praze, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji.

Hromadná změna dodavatele je založena na principu kolektivního nákupu: čím více lidí se zapojí, tím silnější vyjednávací pozici mají, a tím lepší podmínky dodávek elektřiny a plynu mohou získat. V Evropě se jedná o běžnou metodu, jak ušetřit peníze.

Témata:  dTest energetika

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.