Jak si hledat zaměstnance? Kvalita vzdělání klesla, ale sebevědomí mají až u stropu

V dnešní době mnoho zaměstnavatelů řeší zásadní nedostatek kvalitních zaměstnanců. Přitom jedním z nejdůležitějších aspektů, který udrží spokojeného zaměstnance ve firmě, je zdravá firemní kultura a dobré vztahy na pracovišti.

Ilustrační fotografie
reklama

Jak si tedy hledat zodpovědné a pracovité zaměstnance? Jak si je vychovat tak, aby vynaložený čas na jejich zacvičení, byl efektivní a zaměstnavatel se tak nemusel opakovaně věnovat výběrovým pohovorům, které berou tolik drahocenného času?

Na tyto i další otázky ohledně zdravého pracovního prostředí odpovídal jeden ze zakladatelů účetní firmy Jan Vaněk. Jeho firma na trhu působí téměř 25 let, díky službám, které poskytují, jsou jeho zaměstnanci v kontaktu se zákazníky denně. Jak se mu daří udržet nastavenou úroveň a nad čím musí neustále bdít, aby poptávka po jejich službách stále rostla jako doposud?

Jak jste před těmi 25 lety vybírali své první zaměstnance?

„První zaměstnankyni jsme vybírali až po dvou letech našeho trvání. To, že jsme vybrali dobře, svědčí i fakt, že v současnosti je naše první zaměstnankyně třetí jednatelkou firmy.“

Změnili se dnešní uchazeči o práci oproti době vzniku vaší firmy?

„Největším problémem je výrazný pokles kvality vzdělání. Když vám například přijde na výběrové řízení čerstvá absolventka VŠE katedry účetnictví a neumí zaúčtovat stravenky, je to katastrofa. Na druhou stranu sebevědomí má až u stropu. Myslím, že je to spíš změna ve skromnosti a určité pokoře.“

Změnil se i Váš přístup k zaměstnancům?

„Určitě ano. Člověk, tak jak postupně získává zkušenosti se zaměstnáváním lidí, koriguje své postoje. Naučil jsem se více naslouchat a radit se se zaměstnanci.“

Vzpomenete si na nějakou zásadní chybu při výběru zaměstnance, kterou už byste dnes neudělal?

„Nevím o žádné úplně zásadní chybě. Jediné, co bych asi už nikdy neudělal, je přijmout člověka, který naši firmu bere pouze jako přestupní stanici. Je to znát na přístupu k práci a k firmě obecně.“

Jaký máte přístup ke svým zaměstnancům? Jak pracujete s případnou kritikou?

„Víte, já jsem velmi rychle pochopil, že bez zaměstnanců to nepůjde. Jsme účetní firma, zabezpečujeme kompletní vedení účetnictví a vše s tím spojené včetně daní, mezd a poradenství. Naučil jsem se zaměstnancům naslouchat a brát v potaz jejich názory, neboť spokojený a loajální a samozřejmě odborně fundovaný zaměstnanec, je to největší bohatství, které firma má. Diskutuji s nimi o nastavení procesů ve firmě, mým cílem je, aby je přijali za své. Jestliže se zaměstnanci spolupodílejí na nastavení procesů a třeba i obchodní politiky firmy, berou to za své a podle toho i fungují.“

Čeho si na svých zaměstnancích ceníte nejvíc?

„Nejvíce si jednoznačně cením loajality zaměstnanců vůči firmě. Je to o tom, že mou filosofií je, že práce musí být hotova včas a kvalitně a je mi celkem jedno, zda jí člověk odvádí v kanceláři doma či u zákazníka. Snažíme se zaměstnancům vycházet vstříc v jejich potřebách. A loajalita spočívá v tom, že toho zaměstnanec nezneužívá a já se naopak mohu spolehnout, že práce bude hotova včas a kvalitně.“

Co podle Vás dělá firmu úspěšnou?

„Úspěšnou firmu podle mého názoru dělá růst a na něm je neustále potřeba pracovat. K tomu potřebujete již výše zmiňované, loajální kolegy a Váš otevřený přístup k nim.“

Jak se dnes dívají Vaši zaměstnanci na práci u Vás?

„Asi bychom se měli zeptat jich, ale když se s nimi bavím, velmi si cení rodinné atmosféry. Snažíme se jim vytvořit příjemné pracovní prostředí. Například naši pražskou pobočku máme ve strašnické vile, ve které svého času bydlel herec pan Jaroslav Marvan. Jsem opravdu rád, že máme dlouhodobě zaměstnané kolegy. Mají možnost proniknout do všech odvětví vedení účetnictví. Získávají tak maximální rozhled přehled v oboru. Jsou rádi za volnou pracovní dobu, na druhou stranu si jsou vědomi, že práce musí být včas a stoprocentně odvedená.

Máme i mnoho dalších benefitů, které vznikly právě na bázi vzájemné komunikace. V současnosti naše firma TIGRA s.r.o. zaměstnává devět kmenových zaměstnanců a má patnáct zaměstnanců, které pronajímáme jako agentura zákazníkům a já s kolegou jako společníci. Patříme mezi menší firmy, můžeme si tedy oproti velkým firmám, kde odměňovací systém je často zkostnatělý, dovolit poskytnout osobní benefity určené speciálně tomu kterému zaměstnanci.“

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky