Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jednotné měsíční hlášení: Daňový expert odhaluje klíčové dopady nového návrhu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Minulý týden vláda schválila návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, který má od ledna 2026 nahradit více než dvacet stávajících formulářů jedním elektronickým podáním. Cílem této legislativní změny je snížit administrativní zátěž zaměstnavatelů a zefektivnit komunikaci se státní správou. 

V této souvislosti přinášíme komentář Vlastimila Sojky, daňového poradce společnosti KODAP, který se zamýšlí nad dopady tohoto návrhu na proces zdanění fyzických osob a upozorňuje na některé technické a bezpečnostní aspekty spojené s implementací jednotného hlášení.

„Pozitivním očekáváním od jednotného hlášení mělo být usnadnění procesu zdanění fyzických osob, aby občan nalezl všechny podstatné údaje pro své daňové přiznání na portálu daňové správy již "předvyplněné".  K tomu by ale musely být v nově vznikající databázi k dispozici i použitelné údaje od zdravotních pojišťoven. S tím návrh z technických důvodů zatím nepočítá. 

Výsledek tedy bude dvojí. Jednak zajímavý obchod pro IT firmy, které musejí připravit reporty pro všechny mzdové programy. Dále se umožní daňové správě rozsáhlý vhled do příjmových poměrů každého jednotlivého zaměstnance, se všemi riziky s tím spojenými.  Návrhy, týkající se zrušení srážkové daně z příjmů ze závislé činnosti se dostávají do legislativního procesu zřejmě s podobnou motivací. Srážková daň není personifikovaná a bylo by ji obtížné přiřadit jednotlivým zaměstnancům. Může jít ale také o pokus zvýšit výnos rozpočtů především ze sociálního a zdravotního pojištění. 

Podle mého názoru jde tento legislativní návrh proti proklamovaným snahám o snížení administrativně byrokratické zátěže, aniž by občanům přinesl nějaký pozitivní efekt. 

Nutno ovšem dodat, že zde komentujeme legislativní návrh, který ještě projde velkými diskusemi a velmi pravděpodobně i změnami.“

Témata:  daně firmy zaměstnavatelé

Související

Aktuálně se děje

10. března 2025 11:03

27. února 2025 17:08

Reklamy, které čtou myšlenky: Jak funguje personalizace cen a nabídek

Ať už nakupujeme online, nebo jen bezcílně procházíme internetem, reklama nás provází na každém kroku. Nejde ale zdá se pouze bannery – naopak, že obchodníci přesně vědí, co hledáme, a někdy nás dokonce dokážou přesvědčit, že danou věc skutečně potřebujeme. Jak funguje personalizace reklam, jak můžeme ovlivnit, co se nám zobrazuje, a proč se ceny stejného produktu mohou zobrazit podle uživatele?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy