Neznalost pravidel neomlouvá. Toto úsloví platí především v případech, kdy se jedná o peníze. Protože se odběr elektřiny a plynu týká téměř všech spotřebitelů a nezřídka s sebou přináší starosti, vyplatí se mít jasno ohledně postupu vyúčtování odebraných energií a v právech, která spotřebitelům náleží.
Základy jsou známé - pokud odebíráte elektřinu či plyn, je zapotřebí vyúčtovat vaší spotřebu a poté vypořádat případné nedoplatky či přeplatky ze zaplacených záloh. Podkladem pro vyúčtování je odečet z elektroměru či plynoměru, který provádí distributor, případně samoodečet prováděný spotřebitelem. V některých případech se spotřeba stanovuje odhadem. „Vyúčtování spotřeby elektřiny či plynu se obvykle provádí jednou ročně, není-li dohodnuté jiné vyúčtovací období. Kromě tohoto řádného vyúčtování můžete požádat v průběhu vyúčtovacího období i o mimořádné vyúčtování, které však bývá zpoplatněno,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Při přechodu k novému dodavateli vám ten současný vystaví takzvané závěrečné vyúčtování.“
I spotřebitel má své povinnosti. Především umožnit distributorovi přístup k elektroměru či plynoměru. Při odečtu si pracovník distributora zapíše kromě jiného stav měřidla, číslo měřidla, jeho typ a jméno zákazníka. Zkontroluje i stav plomby. „O odečtech byste měli být informováni dopředu. Je však třeba se mít na pozoru. Někdy se lze setkat s tím, že se za pracovníka distributora vydává podomní prodejce, který vám nabídne novou smlouvu o dodávkách energií. Pracovník distributora by se vám měl prokázat služebním a občanským průkazem,“ upozorňuje Lukáš Zelený.
V případě, že spotřebitel neposkytne součinnost k provedení odečtu nebo ve stanovené lhůtě neprovede samoodečet, určí se spotřeba odhadem. Určení spotřeby odhadem se také provádí typicky při změně dodavatele. „Distributor je oprávněn spotřebu odhadem provést na základě zákona a zákonem stanoveným způsobem, což znamená, že se vychází z předpokládané spotřeby. Spotřebitel může takto provedené vyúčtování samozřejmě reklamovat. K reklamaci by měl přiložit ofocené stavy měřidel,“ radí Zelený.
Podrobnosti ohledně podání reklamace proti vyúčtování obvykle najdete v obchodních podmínkách, které se vážou k vaší smlouvě o dodávce energií. Bývá v nich také uvedená doba, do kdy můžete vyúčtování reklamovat, například 30 či 90 dnů od obdržení vyúčtování.
Kontrolovat stav elektroměru by však měl spotřebitel průběžně kvůli jeho možnému poškození a z toho plynoucího rizika černého odběru. „Při zjištěném poškození či zásahu do elektroměru či plynoměru totiž může dodavatel stanovit spotřebu dle technicky možného odběru v odběrném místě. V konečném výsledku tak může spotřebitel zaplatit i jedenáctinásobek skutečné spotřeby,“ upozorňuje Zelený.
Témata: dTest, energetika
Související
19. listopadu 2024 10:51
14. listopadu 2024 12:48
12. listopadu 2024 10:50
7. listopadu 2024 11:32
5. listopadu 2024 11:46
24. října 2024 11:49