Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: O2 nevyžádanou aktivací „Předpladenky“ opět porušuje zákon

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Operátor O2 zavedl pilotní testování služby Předpladenka pro uživatele předplacených karet. Nevyžádaná aktivace je ale nezákonná a za podobné praktiky dostal operátor v minulosti 4,5milionovou pokutu od ČTÚ.

Na poradnu dTestu se obracejí klienti, kterým přišla SMS oznamující, že jim operátor na předplacené kartě aktivoval novou službu, díky níž mohou neomezeně volat za 20 korun za den. Pokud službu nechtějí, mohou ji deaktivovat. Kdo zaváhal, tomu operátor začal strhávat po dvacetikoruně denně z kreditu. „Takový způsob prodeje nové služby je jednak v rozporu s ustanovením § 1817 občanského zákoníku, které podnikatelům zakazuje po spotřebitelích požadovat další platbu, s níž nedali výslovný souhlas, a rovněž se zřejmě jedná o agresivní obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Není to poprvé, co operátoři požadují poplatek za neodsouhlasené služby. Podobně operátoři O2 a Vodafone prodávali dodatečné balíčky dat. Oba za to dostali milionové pokuty a zákazníci byli úspěšní při vymáhání neoprávněně účtovaných poplatků.“

Nejjednodušší způsob, jak se nevyžádané služby zbavit, je postupovat podle pokynů a odeslat SMS, která službu zastaví. Operátor ale nemůže cvičit pozornost svých zákazníků a spoléhat, že si leckdo vzpomene pozdě, až se mu peníze strhnou. „I u předplacených karet má každý zákazník možnost službu reklamovat a to do dvou měsíců od jejího poskytnutí. Operátor by mu měl stržený kredit vrátit,“ říká Borovička a doporučuje: „Pokud jste se nedobrovolně stali uživatelem služby Předpladenka, podejte zároveň podnět Českému telekomunikačnímu úřadu. Čím víc lidí si bude stěžovat, tím větší je šance, že operátor dostane opravdu velkou pokutu.“

Chování operátorů vůči spotřebitelům se zhoršuje a má to zřejmě své ekonomické důvody. „Pokuty, které jim může Český telekomunikační úřad udělit, jsou sice v řádu milionů korun, to jsou ale pro společnost s miliardovými zisky drobné,“ říká Borovička a podotýká: „Poslanci by měli zvýšit tresty v zákoně o elektronických komunikacích tak, aby operátory podobné chování skutečně bolelo. Zisky jim takové pokuty pokryjí za pár hodin. Dobrá reputace a prozákaznický přístup zřejmě stále není to, co by českého operátora zajímalo.“

Témata:  O2 dTest mobily

Související

Aktuálně se děje

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

10. listopadu 2025 12:53

Říjen přinesl konec sezónních prací, nezaměstnanost stoupla na 4,6 %

„Nezaměstnanost v říjnu mírně vzrostla. Podíl nezaměstnaných osob činil 4,6 %, což bylo o desetinu procentního bodu více než v září a o 0,8 procentního bodu více než před rokem. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ÚP. Jedná se ovšem o přirozený sezónní vývoj. V říjnu totiž končí většina sezónních prací a část zaměstnanců se tak vrací do evidence ÚP. Zároveň se do nezaměstnanosti stále propisuje příliv absolventů, kteří hledají své první zaměstnání,“ říká Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy