Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: O2 nevyžádanou aktivací „Předpladenky“ opět porušuje zákon

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Operátor O2 zavedl pilotní testování služby Předpladenka pro uživatele předplacených karet. Nevyžádaná aktivace je ale nezákonná a za podobné praktiky dostal operátor v minulosti 4,5milionovou pokutu od ČTÚ.

Na poradnu dTestu se obracejí klienti, kterým přišla SMS oznamující, že jim operátor na předplacené kartě aktivoval novou službu, díky níž mohou neomezeně volat za 20 korun za den. Pokud službu nechtějí, mohou ji deaktivovat. Kdo zaváhal, tomu operátor začal strhávat po dvacetikoruně denně z kreditu. „Takový způsob prodeje nové služby je jednak v rozporu s ustanovením § 1817 občanského zákoníku, které podnikatelům zakazuje po spotřebitelích požadovat další platbu, s níž nedali výslovný souhlas, a rovněž se zřejmě jedná o agresivní obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Není to poprvé, co operátoři požadují poplatek za neodsouhlasené služby. Podobně operátoři O2 a Vodafone prodávali dodatečné balíčky dat. Oba za to dostali milionové pokuty a zákazníci byli úspěšní při vymáhání neoprávněně účtovaných poplatků.“

Nejjednodušší způsob, jak se nevyžádané služby zbavit, je postupovat podle pokynů a odeslat SMS, která službu zastaví. Operátor ale nemůže cvičit pozornost svých zákazníků a spoléhat, že si leckdo vzpomene pozdě, až se mu peníze strhnou. „I u předplacených karet má každý zákazník možnost službu reklamovat a to do dvou měsíců od jejího poskytnutí. Operátor by mu měl stržený kredit vrátit,“ říká Borovička a doporučuje: „Pokud jste se nedobrovolně stali uživatelem služby Předpladenka, podejte zároveň podnět Českému telekomunikačnímu úřadu. Čím víc lidí si bude stěžovat, tím větší je šance, že operátor dostane opravdu velkou pokutu.“

Chování operátorů vůči spotřebitelům se zhoršuje a má to zřejmě své ekonomické důvody. „Pokuty, které jim může Český telekomunikační úřad udělit, jsou sice v řádu milionů korun, to jsou ale pro společnost s miliardovými zisky drobné,“ říká Borovička a podotýká: „Poslanci by měli zvýšit tresty v zákoně o elektronických komunikacích tak, aby operátory podobné chování skutečně bolelo. Zisky jim takové pokuty pokryjí za pár hodin. Dobrá reputace a prozákaznický přístup zřejmě stále není to, co by českého operátora zajímalo.“

Témata:  O2 dTest mobily

Související

Aktuálně se děje

10. března 2025 11:24

Jednotné měsíční hlášení: Daňový expert odhaluje klíčové dopady nového návrhu

Minulý týden vláda schválila návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, který má od ledna 2026 nahradit více než dvacet stávajících formulářů jedním elektronickým podáním. Cílem této legislativní změny je snížit administrativní zátěž zaměstnavatelů a zefektivnit komunikaci se státní správou. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Služební cesta: Co vše platí firma a jaké náhrady vám náleží

Cestovní náhrady jsou klíčovým tématem pro zaměstnavatele i zaměstnance, jelikož upravují výdaje spojené s pracovními cestami, jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Tento systém náhrad vymezuje, jaké výdaje jsou uznány jako pracovní náklady a jakým způsobem se mají proplácet. Je důležité pochopit, že cestovní náhrady nejsou pouze záminkou k refundaci nákladů, ale jsou podloženy právními předpisy, které zajišťují spravedlivé zacházení se zaměstnanci a správné vykazování výdajů pro zaměstnavatele.