V podnikání může nastat období, kterého jste se vždy obávali. Vaše firma se může dostat do krize. Pro její překonání je nejdůležitější, abyste si sami přiznali, že se v krizové situaci nacházíte. Uchopte ji pak pevně do svých rukou, sestavte krizový plán a jednejte s chladnou hlavou a s nohama na zemi. Plán pravidelně upravujte a mějte dokonalý přehled o svých penězích. V článku vám představujeme šest tipů pro úspěšné překonání krizového období podniku.
TIP č. 1: Zastavte krvácení
V první řadě je důležité identifikovat příčinu krize. Není totiž možné přijít s efektivním plánem pro cestu z krize, jestliže neznáte její příčinu. Odhalte tedy oblasti, v nichž na penězích krvácíte, a odstřihněte je od svého byznysu co nejdříve. Položte si otázky, zda nabízená služba generuje zisk nebo zda je o nabízený produkt stále zájem. Jestliže jsou odpovědi negativní, znamená to, že jsou tyto oblasti jednou z příčin krize. Reagujte včas na potřeby svých zákazníků a komunikujte s nimi.
TIP č. 2: Eliminujte emoce
Jestliže čelíte krizi, která by mohla ohrozit chod vašeho podniku, měli byste jednat s chladnou hlavou. V takových situacích je potřeba stanovit si priority a vědět, co je opravdu důležité pro správný nástup na cestu z útlumu. „Podnikatelé v době krize procházejí něčím podobným, co lidé zažívají v různých etapách smutku. Pro správné vyvedení firmy z těžkého období je to ale kontraproduktivní. Lidé totiž téměř nikdy nedělají správná rozhodnutí, když jednají zahlceni emocemi,“ sdělil Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, která působí na poli podnikového poradenství, s tím, že ke zvládnutí krize je potřeba stát nohama pevně na zemi, zhluboka se nadechnout a řídit se objektivním úsudkem.
TIP č. 3: Sledujte svůj kapitál denně
Problémy s tokem kapitálu mohou položit na kolena i takové společnosti, jež by jinak měly našlápnuto k úspěšnému překonání krize. „Až 80 % selhání v byznysu má původ v nedostatečné kontrole cash flow. Kalkulace toku peněz je přitom jedním z nejdůležitějších kroků pro zvládnutí krize. Příjmy a výdaje se denně mění a mít o nich dokonalý přehled je předpokladem pro překonání krizového období a vytvoření krátkodobého i dlouhodobého plánu,“ uvedl Jiří Jemelka.
TIP č. 4: Sežeňte si pomoc
Krize je obtížné období a ne vždy ji můžete vyřešit sami. To platí dvojnásob v případech, kdy vám chybí ty správné schopnosti a dovednosti pro krizový management. Proto je dobré se obrátit na profesionály, kteří mají s takovými situacemi zkušenosti a nejsou zatíženi osobními vztahy. Někdy je totiž potřeba propustit dobrého zaměstnance-kamaráda či řešit obtížnou situaci se zákazníky, což se pro vás může jevit jako nepřekonatelný úkol. Specializované společnosti jsou však na to připraveny, a mohou tak zablokovat případný problém v jeho zárodku.
TIP č. 5: Implementujte krizový plán
Každý plán by měl být postaven na specifických dílčích cílech, jichž je pro úspěšné zvládnutí krize potřeba dosáhnout. Sepište v konkrétních krocích, co vše je nutné vykonat, jaká by měla být časová osa a kdo je schopný jednotlivé úkoly zvládnout. Tímto to však nekončí. Sestavený plán je poté nutné pravidelně revidovat a kriticky pohlížet na plnění jednotlivých kroků.
TIP č. 6: Komunikujte pravdivě a jasně
Nalhávání si či překrucování reality k vyřešení problému nepomůže, ale naopak krizi ještě prohloubí. Proto je potřeba se k problému postavit čelem a mít jasnou komunikační strategii, a to jak ke svým zaměstnancům, tak i k veřejnosti. Čím dříve si sami přiznáte, že je váš podnik v krizi, tím dříve můžete nad situací převzít kontrolu. Motivujte své zaměstnance pozitivním příběhem o změně, kterému všichni porozumí. Jakmile s nimi totiž přestanete komunikovat, sami vycítí, že je něco v nepořádku a nebudou vám věřit. Pro komunikaci s veřejností si pak určete jasnou strategii a jednoho konkrétního člověka, který bude za společnost hovořit.
Témata: firmy, podnikatelé
Související
25. srpna 2024 9:07
22. srpna 2024 6:46
19. srpna 2024 11:18
6. července 2024 19:28
6. července 2024 17:51