dTest: E-shopy neumí označovat textil a porušují předpisy

dTest znovu po třech letech provedl průzkum v českých e-shopech s textilem. Zjistil, že více než polovina ze 43 zkoumaných obchodů uvádí nesprávné údaje o materiálovém složení textilu a více než 80 % obchodů neinformuje před nákupem o správné údržbě textilního zboží.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Zemřel herec Rolf Hoppe! Zahrál si krále v Třech oříšcích pro Popelku! - anotační obrázek
Zemřel herec Rolf Hoppe! Zahrál si krále v Třech oříšcích…

Už téměř pět let platí nařízení, které po celé Evropské unii sjednotilo způsob a názvy, které se smí používat při označování složení textilních výrobků, ale čeští prodejci ho vytrvale ignorují. „Když jsme před třemi lety poprvé kontrolovali jeho dodržování, množství chyb na straně e-shopů nás překvapilo. O to víc jsme zklamaní, že se situace po třech letech příliš nezměnila,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Přitom správné informování není tak složité. Někdy by se stačilo podívat na štítek a informace přepsat, nebo alespoň vyfotit.“

Při prodeji textilu smí prodejci používat jen schválené názvy vláken. Častým prohřeškem je užívání zkratek, obchodních či cizojazyčných názvů. „Polyester nebo elastan nezní příliš atraktivně, a tak je prodejci nahrazují různými obchodními či laickými názvy. Označení fleece nebo Gore-Tex ale nejsou předepsanými názvy vláken a spotřebitele mohou mást. Přitom i při užití schváleného názvu vlákna lze do závorky uvést i komerční označení,“ vysvětluje Borovička. Pro e-shopy to není prakticky žádná zátěž navíc, informovat musí o vlastnostech všech prodávaných výrobků. U textilu jsou pak přesně daná pravidla, jak má informace vypadat.

Ještě hůře plní prodejci svou povinnost informovat o způsobu údržby, kterou ukládá zákon o ochraně spotřebitele. „Zdá se, že řada prodejců tuto povinnost zcela ignoruje, pouze u sedmi ze zkoumaných e-shopů jsme se dozvěděli ještě před nákupem, jak se o prádlo starat,“ říká Borovička a dodává: „Zákazník, který není předem varován, že svršek nemůže dát do pračky, ale bude muset platit čistírnu, může výrobek úspěšně reklamovat a požadovat peníze zpět. Náklady pak musí prodejce uhradit.“ I u nás je rozšířené používání piktogramů, které jsou však autorským dílem, a na jejich správné a oprávněné užívání u nás dohlíží spolek SOTEX GINETEX CZ.

Oproti minulým průzkumům lze konstatovat, že se situace lepší, ovšem velmi pomalu. Zatímco před třemi lety jen tři obchody z padesáti měly správně uvedené informace jak o materiálovém složení, tak o údržbě, letos jich bylo sedm. „Tempo změny je opravdu pomalé a nelze s ním být spokojený, na druhou stranu je vidět, že i další e-shopy se snaží, ale dělají chyby nebo jen zapomínají u některého zboží informace přidat,“ konstatuje Borovička.

Témata: dTest | e-shopy | Oblečení

Diskuze: dTest: E-shopy neumí označovat textil a porušují předpisy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky