Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: E-shopy neumí označovat textil a porušují předpisy

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

dTest znovu po třech letech provedl průzkum v českých e-shopech s textilem. Zjistil, že více než polovina ze 43 zkoumaných obchodů uvádí nesprávné údaje o materiálovém složení textilu a více než 80 % obchodů neinformuje před nákupem o správné údržbě textilního zboží.

Už téměř pět let platí nařízení, které po celé Evropské unii sjednotilo způsob a názvy, které se smí používat při označování složení textilních výrobků, ale čeští prodejci ho vytrvale ignorují. „Když jsme před třemi lety poprvé kontrolovali jeho dodržování, množství chyb na straně e-shopů nás překvapilo. O to víc jsme zklamaní, že se situace po třech letech příliš nezměnila,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Přitom správné informování není tak složité. Někdy by se stačilo podívat na štítek a informace přepsat, nebo alespoň vyfotit.“

Při prodeji textilu smí prodejci používat jen schválené názvy vláken. Častým prohřeškem je užívání zkratek, obchodních či cizojazyčných názvů. „Polyester nebo elastan nezní příliš atraktivně, a tak je prodejci nahrazují různými obchodními či laickými názvy. Označení fleece nebo Gore-Tex ale nejsou předepsanými názvy vláken a spotřebitele mohou mást. Přitom i při užití schváleného názvu vlákna lze do závorky uvést i komerční označení,“ vysvětluje Borovička. Pro e-shopy to není prakticky žádná zátěž navíc, informovat musí o vlastnostech všech prodávaných výrobků. U textilu jsou pak přesně daná pravidla, jak má informace vypadat.

Ještě hůře plní prodejci svou povinnost informovat o způsobu údržby, kterou ukládá zákon o ochraně spotřebitele. „Zdá se, že řada prodejců tuto povinnost zcela ignoruje, pouze u sedmi ze zkoumaných e-shopů jsme se dozvěděli ještě před nákupem, jak se o prádlo starat,“ říká Borovička a dodává: „Zákazník, který není předem varován, že svršek nemůže dát do pračky, ale bude muset platit čistírnu, může výrobek úspěšně reklamovat a požadovat peníze zpět. Náklady pak musí prodejce uhradit.“ I u nás je rozšířené používání piktogramů, které jsou však autorským dílem, a na jejich správné a oprávněné užívání u nás dohlíží spolek SOTEX GINETEX CZ.

Oproti minulým průzkumům lze konstatovat, že se situace lepší, ovšem velmi pomalu. Zatímco před třemi lety jen tři obchody z padesáti měly správně uvedené informace jak o materiálovém složení, tak o údržbě, letos jich bylo sedm. „Tempo změny je opravdu pomalé a nelze s ním být spokojený, na druhou stranu je vidět, že i další e-shopy se snaží, ale dělají chyby nebo jen zapomínají u některého zboží informace přidat,“ konstatuje Borovička.

Témata:  dTest e-shopy Oblečení

Aktuálně se děje

17. července 2024 15:29

15. července 2024 10:41

Český Green Deal je tu. Fialova vláda ho chce schválit nyní v čase dovolených. Jen pohonné hmoty kvůli němu mají zdražit o 10 Kč/l

V příštím týdnu má Fialova vláda na programu projednání opravdové „bomby“, totiž české verze Green Dealu. Ne náhodou během dovolených. Veřejnost má přes léto na starosti jiné, příjemnější věci. Ostatně balíček EU s názvem „Fit for 55“, klíčová složka celounijního Green Dealu, se před třemi lety schvaloval raději také během prázdnin.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Pilulka v krizi: Akcie na historickém minimu, chybějící finanční prostředky a boj o přežití

Online lékárna Pilulka, kdysi vycházející hvězda českého trhu, se v současnosti nachází v kritické situaci. Akcie společnosti na pražské burze klesly na historické minimum, což je odrazem turbulentního období poznamenaného neúspěšnou expanzí a širším zpomalením elektronického obchodu. Navzdory snahám o zlepšení finanční situace společnost stále nemá dostatek kapitálu a její budoucnost zůstává nejistá. Vedení společnosti však věří v lepší zítřky.