Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: První krok k lepší srovnatelnosti nabídek dodavatelů energií

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zástupci dodavatelů ve spolupráci s Evropskou spotřebitelskou organizací BEUC vydali doporučení, které stanovuje, co všechno by měly obsahovat nabídky dodavatelů energií. Děje se tak v reakci na fakt, že pro spotřebitele je obtížné porovnat nabídky na trhu a vybrat si nejvýhodnější produkt. Nabídky dodavatelů ani internetové srovnávače totiž neobsahují všechny potřebné informace.

Zákon ukládá všem podnikatelům, tedy i dodavatelům energií, informovat zákazníky o své nabídce jasným a srozumitelným způsobem. Realita však vypadá jinak. Zákazníci mají problém srovnat si konkurenční nabídky, protože jim chybí řada relevantních informací.

„Spotřebitelé si mohou srovnat nabídky dodavatelů energií sami, nebo použít některý z internetových srovnávačů, avšak ne všechny srovnávače uvádí kromě ceny i ostatní podmínky, jako například smluvní pokuty, poplatky či další služby, které budou spolu s dodávkou energie poskytovány,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Evropská spotřebitelská organizace BEUC a organizace zastupující evropské dodavatele plynu (Eurogas) a elektřiny (Eurelectric) vydaly 23. února 2016 doporučení ohledně obsahu a podoby nabídek smluv o dodávce elektřiny či plynu. Nabídky by měly obsahovat základní informace o produktu, jako je jeho název, celková cena a podmínky změny ceny za dodávku energie, trvání smlouvy, výpovědní doba, termíny plateb, možnosti výběru způsobu platby, smluvní pokuty a poplatky, bonusy, výčet a podmínky dalších služeb, jsou-li vedle dodávky energií na základě smlouvy poskytovány, a kontakt na zákaznický servis dodavatele. Všechny tyto informace by měly být podávány srozumitelným a jasným způsobem, aby si na jejich základě spotřebitel mohl vybrat pro něj nejvýhodnější produkt.

Spotřebitel musí mít k dispozici všechny informace potřebné pro posouzení výhodnosti nabídky i s ohledem na pokrok v energetice, který přinese nové typy smluv. „V budoucnu budou spotřebitelům častěji nabízeny složitější produkty, například dynamické smlouvy, dle kterých se bude cena za energie řídit momentální situací na trhu s energiemi. Pro spotřebitele tak bude čím dál obtížnější se v nabídkách vyznat,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Doporučení ohledně nabídky dodavatelů energií je nezávazné. Na začátku roku 2017 zhodnotí tvůrci doporučení jeho účinek na dodavatele a budou jej konzultovat s příslušnými orgány Evropské unie.

„Doporučení se týká informací, které by měl mít spotřebitel k dispozici ve chvíli, kdy srovnává nabídky jednotlivých dodavatelů například prostřednictvím jejich webových stránek. Obdobné informace však musí spotřebitel od dodavatele dostat před podpisem smlouvy, přičemž toto právo mu zaručuje jak občanský zákoník, tak evropská směrnice,“ uzavírá Zelený.

Témata:  dTest energetika

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.