Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: První krok k lepší srovnatelnosti nabídek dodavatelů energií

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zástupci dodavatelů ve spolupráci s Evropskou spotřebitelskou organizací BEUC vydali doporučení, které stanovuje, co všechno by měly obsahovat nabídky dodavatelů energií. Děje se tak v reakci na fakt, že pro spotřebitele je obtížné porovnat nabídky na trhu a vybrat si nejvýhodnější produkt. Nabídky dodavatelů ani internetové srovnávače totiž neobsahují všechny potřebné informace.

Zákon ukládá všem podnikatelům, tedy i dodavatelům energií, informovat zákazníky o své nabídce jasným a srozumitelným způsobem. Realita však vypadá jinak. Zákazníci mají problém srovnat si konkurenční nabídky, protože jim chybí řada relevantních informací.

„Spotřebitelé si mohou srovnat nabídky dodavatelů energií sami, nebo použít některý z internetových srovnávačů, avšak ne všechny srovnávače uvádí kromě ceny i ostatní podmínky, jako například smluvní pokuty, poplatky či další služby, které budou spolu s dodávkou energie poskytovány,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Evropská spotřebitelská organizace BEUC a organizace zastupující evropské dodavatele plynu (Eurogas) a elektřiny (Eurelectric) vydaly 23. února 2016 doporučení ohledně obsahu a podoby nabídek smluv o dodávce elektřiny či plynu. Nabídky by měly obsahovat základní informace o produktu, jako je jeho název, celková cena a podmínky změny ceny za dodávku energie, trvání smlouvy, výpovědní doba, termíny plateb, možnosti výběru způsobu platby, smluvní pokuty a poplatky, bonusy, výčet a podmínky dalších služeb, jsou-li vedle dodávky energií na základě smlouvy poskytovány, a kontakt na zákaznický servis dodavatele. Všechny tyto informace by měly být podávány srozumitelným a jasným způsobem, aby si na jejich základě spotřebitel mohl vybrat pro něj nejvýhodnější produkt.

Spotřebitel musí mít k dispozici všechny informace potřebné pro posouzení výhodnosti nabídky i s ohledem na pokrok v energetice, který přinese nové typy smluv. „V budoucnu budou spotřebitelům častěji nabízeny složitější produkty, například dynamické smlouvy, dle kterých se bude cena za energie řídit momentální situací na trhu s energiemi. Pro spotřebitele tak bude čím dál obtížnější se v nabídkách vyznat,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Doporučení ohledně nabídky dodavatelů energií je nezávazné. Na začátku roku 2017 zhodnotí tvůrci doporučení jeho účinek na dodavatele a budou jej konzultovat s příslušnými orgány Evropské unie.

„Doporučení se týká informací, které by měl mít spotřebitel k dispozici ve chvíli, kdy srovnává nabídky jednotlivých dodavatelů například prostřednictvím jejich webových stránek. Obdobné informace však musí spotřebitel od dodavatele dostat před podpisem smlouvy, přičemž toto právo mu zaručuje jak občanský zákoník, tak evropská směrnice,“ uzavírá Zelený.

Témata:  dTest energetika

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.