Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy stále více využívají GPS pro sledování polohy a pohybu svých vozidel

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

České firmy v posledních letech stále více využívají systému GPS pro sledování polohy a pohybu svých vozidel. Prvořadým přínosem telematických zařízení je nižší spotřeba pohonných hmot, což zvláště u velkých vozových parků vede k zásadnímu snížení provozních nákladů. Někteří řidiči však stále mají problémy s tím, že někdo může kontrolovat vozidlo, ve kterém sedí.

Z analýz odborníků jednoznačně plyne, že tento negativní aspekt je silnější u nás než v zahraničí, kde dohled pomocí systémů GPS vnímají řidiči pozitivněji. „Například aplikace pro manažery fleetů monitorující chování řidičů u nás pozitivně vnímá podle velikosti firem od 4 do 22 % řidičů, zatímco evropská čísla oscilují od 15 do 31 % řidičů. Naopak velké oblibě se těší aplikace pro samotné řidiče, ať už se jedná o vyhledávání servisů, nebo rezervaci jejich služeb. Negativní vnímání služby je však pouze v implementační fázi, lidé mají obecně tendenci mít ze změn obavy.“ uvedl Jan Tejnor, Business Team Manager společnosti Arval. Podle něj vyhledávání servisů nebo rezervaci jejich služeb v ČR považuje za užitečné od 3 do 18 % řidičů, zatímco v cizině je to od 15 do 36 %.

Zájem o GPS je mezi firmami stále výraznější. Jestliže měly velké firmy v ČR před třemi roky zavedenou telematiku z 27 %, aktuálně to jsou už více než dvě třetiny. V zahraničí byl tento nárůst za stejnou dobu jen z 20 na 27 %. Naproti tomu malé a střední firmy u nás zůstaly se zaváděním systémů GPS na stejné výši, tedy na osmi procentech.

Například společnost JCDecaux, Městský mobiliář, spol. s r.o. sledování polohy a pohybu vozidel využívá osm let. „Reakce byly rozdílné. Někdo byl rád, že mu aplikace ulehčí práci s vyplňováním knihy jízd. Někdo naopak považoval GPS ve vozidle za určitý projev nedůvěry. Po čase ale převládá pozitivní přístup,“ sdělil technický ředitel společnosti Jakub Belfín. Podle něj firma ušetřila na palivu, i když to nebylo prvotním záměrem. „Pro nás je smyslem především kontrola vozidel pracovníků údržby, optimalizace tras a času. Neplánovaným přínosem je dohledané vozidlo po pokusu o krádež. Pomocí GPS policie vyhledala jeho pozici a pachatele zadržela,“ uvedl Belfín.

Úsporu pohonných hmot si pochvalují i České Radiokumunikace, které polohu všech svých vozidel sledují od roku 2011. „Od zavedení sledování vozidel prostřednictvím GPS máme dokonalý přehled o jejich pohybu a stoprocentní možnost odlišení soukromých a služebních jízd,“ uvedl Tomáš Sova ze společnosti České Radiokomunikace. Firma podle něj uspořila náklady v řádech procent. Zaznamenala sice pár negativních reakcí souvisejících především s obavou ze sledování, nicméně s ohledem na zjednodušení systému evidence a editace knihy jízd byly reakce veskrze pozitivní.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary obliba GPS lokátorů roste zejména u přepravních firem, které díky nim mohou mnohem snáze kontrolovat skutečný pohyb svých vozidel a naplánovat tak optimální přepravní trasy. „Svou roli samozřejmě hraje i snaha zamezit případnému zneužívání firemních vozů k soukromým účelům. Ceny GPS lokátorů navíc neustále klesají, takže si je mohou dovolit už i menší firmy,“ uvedl Šimara.

Témata:  auta firmy

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:19

Fiala slibuje platy jako v Německu do pěti let. Realita je vzdálená desítky let

Premiér Petr Fiala v Otázkách Václava Moravce několikrát uvedl, že pokud bude jeho vláda pokračovat i v příštím volebním období, budou mít Češi nakonec mzdy jako Němci nebo Rakušani. Tedy zhruba během pěti let. To je ovšem vysoce nereálné. Skutečností je naopak to, že jak Německo, tak zejména Rakousko během posledních pěti lety Česku mzdově dále utekly, jak vyplývá z dat OECD. Takže mzdy v Česku zaostávají nyní za mzdami v Rakousku a Německu ještě výrazněji než roku 2019. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy