Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nejvíce firem krachuje z oblasti obchodu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

K nejrizikovějším oborům podnikání v České republice patří obchod, pohostinství, doprava a stavebnictví. Nejstabilnější, a nejméně rizikové jsou firmy, z oblasti energetiky, školství, zdravotnictví, nemovitostí a zemědělství. Rozložení rizikovosti a stability firem v jednotlivých segmentech podnikání dnes zveřejnila poradenská společnost Bisnode. Výsledky vycházejí z metodiky scoringového modelu Bisnode, jehož cílem je odhadnout riziko úpadku firmy v následujících dvanácti měsících.

Detailní analýza tuzemské podnikatelské základny ukázala, že krachem je ohrožena téměř každá třetí firma podnikající v oblasti obchodu, každá čtvrtá firma z pohostinství, ubytování a dopravy, a každá pátá stavební firma. V těchto oborech činnosti působí největší podíl společností se scoringovým stupněm „rizikový“ (CCC, CC, C).

K nejstabilnějším oborům činnosti v České republice, z pohledu největšího zastoupení firem se scoringovým stupněm „vynikající“ (AAA, AA, A) jednoznačně patří výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody. S výraznějším odstupem následuje školství, zdravotnictví a zemědělství. „Vysoký počet společností se scoringem „vynikající“ a nízký počet společností se scoringem „rizikový“ resp. „úpadek“ je známkou, že energetika je nejstabilnějším oborem podnikání v ČR. Energetika těží ze svého silného postavení, které v některých oblastech připomíná oligopol, zatímco zdravotnictví a školství jsou služby, jejichž spotřeba se v jakékoliv době jen obtížně omezuje, což přispívá k jejich stabilitě,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová. 

Témata:  firmy

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy