Změna účtování datových balíčků, kterou provedl Vodafone loni v září, byla v rozporu se zákonem. Český telekomunikační úřad vyhověl námitce zákazníka, který si na ni stěžoval. Vodafone bude vracet peníze.
Když Vodafone vloni v létě oznámil, že zákazníci si nadále nebudou muset sami aktivně dokupovat data poté, co vyčerpají základní balíček, ale další dostanou za poplatek automaticky, ozvala se spotřebitelská organizace dTest s protestem. „Nový občanský zákoník totiž zakazuje jakékoliv dodatečné platby, se kterými spotřebitel nedal výslovný souhlas,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Jednostranná změna smlouvy musí mít své meze a nelze měnit vůli spotřebitele tím, že se bez jeho souhlasu přepíší formulace v obchodních podmínkách.“
Pracovník dTestu, který je klientem Vodafone, si postup společnosti nenechal líbit a vyúčtování s novými položkami reklamoval. Operátor reklamaci nejdříve vyhověl, ale odmítl uznat argumentaci, že jeho postup je v rozporu se zákonem a poplatek nepřestal účtovat. „Spotřebitel, který není spokojený s reklamací, se může s námitkou obrátit na ČTÚ, což onen zmíněný zákazník udělal,“ říká Borovička a doplňuje, že úřad si následně vyžádal stanoviska obou stran a rozhodl ve prospěch spotřebitele.
„Úřad se zcela ztotožnil s argumentací dTestu, která vychází z § 1817 občanského zákoníku a směrnice o právech spotřebitele. Souhlas s další platbou, jež původně nebyla ve smlouvě, si operátor musí výslovně vyžádat nebo na novou službu upozornit zákazníka, který si ji sám aktivuje, bude-li chtít,“ vysvětluje Borovička a vyzývá spotřebitele, aby vyúčtování služeb, které si neobjednali, reklamovali a vyžádali si zastavení nezákonně účtovaných poplatků.
Rozhodnutí ČTÚ je zatím nepravomocné, Vodafone může podat rozklad předsedovi ČTÚ, který rozhodnutí úřadu přezkoumá.
Související
16. září 2024 10:32
19. července 2024 7:35
11. června 2024 10:50
14. května 2024 11:13
14. května 2024 10:27
14. března 2024 15:55