Vlaky začínají Češi upřednostňovat před autobusy i jízdou vlastním autem. Vyplývá to z Bílé knihy veřejné dopravy, jejíž schválení má dnes na programu vláda. Informují o tom dnešní Lidové noviny.
Podle dokumentu z dílny ministerstva dopravy, který má určit obrysy dopravní politiky do roku 2020, přepravila železnice v roce 2013 celkem 175 milionů cestujících. To je o deset milionů více než v roce 2009. Při přepočtu na osobu a ujetý kilometr srovnání dopadá ještě o něco lépe – dráhy si tak polepšily téměř o pětinu, píší LN.
Přepravní výkony autobusů naopak klesají. Autobusoví dopravci hlásí v rozmezí let 2009 a 2013 ztrátu 30 milionů cestujících. Předloni se autobusem svezlo 338 milionů pasažérů. Méně lidí se vozí i vlastními auty – za pět let jde o desetiprocentní propad. Individuální doprava i tak zůstává hned po městské hromadné dopravě nejfrekventovanějším způsobem transportu.
Jediným dopravním prostředkem, který se postupně stává oblíbenějším, jsou kromě vlaků již jen lodě. Sem patří rekreační plavidla, ale i přívozy. Lodní doprava je však v celkových statistikách okrajovou záležitostí.
Boom na železnici si odborníci vysvětlují nástupem konkurence na vybraných tratích nebo zdlouhavou opravou dálnice D1, díky níž získala dráha konkurenční výhodu. Železnice boduje také lepším propojením integrované dopravy ve velkých městech, kde lze s jednou jízdenkou cestovat městskou hromadnou dopravou i příměstským vlakem. "Kvalita infrastruktury na železnici je pořád tristní. Zlepšila se ale provázanost s městy a na kolejích jezdí nové soupravy," řekl LN Petr Šlegr, ředitel Centra pro efektivní dopravu.
Související
15. srpna 2023 13:03
2. září 2022 9:46
13. prosince 2020 10:01
2. listopadu 2020 11:45
13. října 2020 11:06
20. května 2020 11:07