Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Uvažujete o koupi SUV? Buďte opatrní. Rady, co si pohlídat

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka / INCORP images

V bazaru se ojeté vozy kategorie SUV dají pořídit za méně než 100 tisíc korun, ale koupě takto levného terénního vozu vyžaduje obezřetnost.

Vozy kategorie SUV jsou poslední dobou stále oblíbenější. Zákazníkům se líbí vzhled, ale také vyšší průchodnost terénem a často také bohatá výbava spolu se solidní praktičností a spolehlivostí pohonu všech kol.

Na trhu ojetých aut je nyní již veliký výběr a koupit SUV není vůbec obtížné, ale pokud máte omezený rozpočet, je potřeba trochu slevit ze svých nároků a spíše se soustředit na specifické body při kontrole stavu auta.

"Nejlevnější moderní vozy kategorie SUV se pohybují s cenou okolo 80 000 korun,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. "Některé starší terénní vozy ale lze pořídit už zhruba za 40 000 korun,“ dodává Svoboda.

Ze starších vozů je obvyklé například Suzuki Vitara, což je poměrně solidní a spolehlivé auto, ale zájemce nemůže čekat stejný komfort a ovladatelnost jako od moderních vozů SUV. Nicméně průchodnost terénem je velmi slušná.

Stejně tak lze velmi levně pořídit starší vozy původem z USA, u kterých ale případné zájemce o luxusní terénní vůz odradí pravděpodobně vysoká spotřeba paliva velkoobjemových benzínových motorů. U těchto vozů se často ale setkáte s přestavbou na LPG.

"Mezi zákazníky jsou ale vyhledávány především modernější vozy ve stáří do deseti let, které odpovídají moderním bezpečnostním standardům,“ doplňuje Svoboda. Tato SUV mají také často oblíbené vznětové motory, které poskytují dostatek síly při rozumné spotřebě paliva.

Zájemce o sportovně-užitkový vůz by se měl ale připravit na to, že právě SUV mají vyšší spotřebu a horší ovladatelnost než velikostí srovnatelná kombi nebo MPV. SUV jsou i náročnější na servis a některé náhradní díly jsou dražší.

Při kontrole vozu je důležitý především celkový mechanický stav auta. U nejlevnějších vozů ve stáří kolem deseti let počítejte s vyšším kilometrovým nájezdem přes 200 000 km a kosmetickými vadami, zaměřte se především na funkci motoru, převodovky a podvozku.

Některé vozy mají automatickou převodovku, ale u silně ojetých aut může právě automat vyžadovat větší investice, proto raději hledejte auto s ručním řazením. I tak si ale dejte pozor na stav spojky a u dieselů dvouhmotového setrvačníku a turbodmychadla.

Moderní vozy SUV nemají tak odolný podvozek, nejsou konstruovány do velmi náročného terénu. Proto se nebojte ohnout pod auto a zkontrolovat nejen stav zavěšení, ale také pohonu 4x4. "Opravy poškozených poloos a rozvodovky mohou být u SUV poměrně náročné a drahé,“ varuje Tomáš Sovoboda z Auto ESA.

Při výběru levného ojetého SUV je lepší se obrátit na renomovaného prodejce ojetých vozů, který poskytuje záruky a nehrozí u něj koupě poškozeného nebo nefunkčního auta. Přesto by se měl zájemce o levné SUV smířit s tím, že vybrané auto už toho bude mít za sebou poměrně dost. I tak je ale stále možné koupit solidní vůz v dobrém stavu. Jen je nutné pečlivě vybírat.

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

20. prosince 2024 9:29

19. prosince 2024 13:01

18. prosince 2024 10:01

Co si pohlídat u DIPu či stavebního spoření před koncem roku, abyste nepřišli o tisíce

Do konce roku zbývají necelé tři týdny, a i když se mnozí už vidí spíše u vánočního stromku nebo v horším případě řeší nákupy dárků, vyplatí se věnovat pár minut kontrole, zda za letošní rok využijete všechny výhody doplňkového penzijního spoření, stavebního spoření nebo letošní novinky – dlouhodobého investičního produktu. Zkontrolujte si, jestli vám neutíkají některé příspěvky či zvýhodnění.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy