Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak vybírat ten nejlepší e-shop? Čtěte rady

Jak vybírat ten nejlepší e-shop? Čtěte rady

Foto: Pixmac

Řada lidí dává v předvánočním čase přednost pohodlí online nakupování před náročnou túrou po nákupních střediscích. Špatný výběr internetového obchodu nás ale může o pohodu připravit pozdějšími reklamacemi či náročným vymáháním práva. Jak vybrat správný e-shop a nespálit se?

„Univerzální a jednoduchá rada neexistuje, ale jsou věci, které se vyplatí ohlídat. Mezi základní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, vyhnout se platbám předem a ověřit si informace o e-shopu, nejlépe z více zdrojů. A věnovat pozornost obchodním podmínkám,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nízká cena může mít háčekRozdíly v jednotlivých elektronických obchodech dosahují u stejného zboží stovek i tisíců korun. První přehled o cenách můžeme rychle získat pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Cena však ještě nic nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti.

Místo obvyklého poštovného (například u drobné elektroniky kolem sta korun) po nás obchodník může chtít dvojnásobek a k tomu poplatek 50 korun za platbu předem nebo 70 korun za dobírku. Když se zarazíme a vrátíme k prvnímu srovnání cen, možná zjistíme, že obchod, v němž bylo zboží o 150 korun dražší, nabízí doručení zdarma.

Druhým častým problémem je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Pospícháme-li s nákupem, je dobré si raději před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.

Jak poznat férové obchodní podmínky?I pokud není člověk právník, může si v obchodních podmínkách všimnout základních věcí. Občanský zákoník ukládá, aby smlouvy a obchodní podmínky byly čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat žádná malá písmenka či skryté odkazy a zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváme souhlas s čímkoliv, měli bychom se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíme.

Určitou pomůckou pro spotřebitele jsou certifikáty deklarující, že dané obchodní podmínky jsou ke spotřebiteli férové. Vydávají je spotřebitelské organizace nebo asociace podnikatelů. Certifikáty ze stránek obchodníků je vhodné si ověřit na stránkách toho, kdo je vydal. dTest obchodníkům udílí značku dTest obchodní podmínky.

Jak se dostat k informacím?Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo nám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web sám nenapsal, nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Podle průzkumu dTestu se s falešnými recenzemi setkala většina uživatelů internetu. Je tudíž dobré si informace ověřovat z více zdrojů.

Nakupujeme-li v konkrétním obchodě poprvé, je vhodné prověřit si ho důkladněji. Základní informace o jakémkoliv obchodě můžeme najít na stránce www.dtest.cz/eshopy.

Témata:  počítače dTest e-shopy

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.