Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Hamižní hospodští, za dětské porce chtějí i dvojnásobek. Mají na to právo?

Hamižní hospodští, za dětské porce chtějí i dvojnásobek. Mají na to právo?

Foto: Pixmac

Určitě se vám někdy stalo, že vás na jídelním lístku zaujalo jídlo, které bylo určené pro dětské strávníky. V některých restauracích však mohou hosté na dětský pokrm zapomenout, pokud jim není méně než dvanáct let, říká Lukáš Zelený z časopisu dTest, podle kterého se ale i stalo, že restauratér chtěl po dospělém dvojnásobek peněz za dětskou porci.

V některých případech odmítnou dětské jídlo dospělému vydat úplně. Například si hospodští určí, že dětská jídla mohou jíst pouze děti do 12 let. „Takové pravidlo někteří považují za diskriminaci," doplnil Zelený. Podle dTestu je důvodem neposkytnutí jídla osobě starší 12 let je zpravidla úmysl majitele restaurace přimět zákazníka utratit více.

„Neupíráme podnikatelům právo dosahovat vyšších zisků, ale klademe si otázku proč stanovovat striktně věkovou hranici, jestliže konečné rozhodnutí je na zaměstnanci restaurace. Není zřejmé, proč může pokrm dostat například dvanáctileté dítě, a nikoliv třináctileté," dodává Zelený. Jediným posuzujícím kritériem pro poskytnutí dětské porce je tak věková hranice, kterou může na místě jen obtížně rodič prokázat a číšník ověřit.

Je to rozhodnutí podnikatele, říkají druzí

Argumentem, který svědčí pro to, že se nejedná o diskriminační postup, je, že záleží čistě na vůli podnikatele, zda danou sekci jídel bude ve svém podniku nabízet a za jakých podmínek. Odepřením poskytnout dětské jídlo není zasahováno do lidské důstojnosti dotčené osoby, ale jde jen o výraz jistého nepohodlí.

Chce-li podnikatel oslovit klientelu rodin s dětmi a přivést je do své restaurace, může k tomu využít pravidlo zvýhodňující jednu skupinu oproti druhé. Dokonce si sám pro sebe může určit, kdo podle něho je ještě dítětem, třeba věkovou hranicí 12 let. Takový přístup zastávají zejména státní orgány vykonávající dozor.

Záleží na každém, zda bude odepření objednávky dětského jídla považovat za diskriminaci své osoby a příště zvolí raději jiný podnik, či ne. „Extrémním případem, se kterým jsme se v rámci poradenské činnosti setkali, bylo, když restauratér zákazníkovi oznámil, že dětskou porci sice dostane, ovšem za dvojnásobnou cenu," uzavírá Lukáš Zelený.

Témata:  restaurace

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy