Poplatek za vedení úvěrového účtu, ať už jsou to hypotéky či o spotřebitelské úvěry, je podle soudů proti zájmům klienta. V Německu již před dvěma lety vybídl soud banky, aby bankovní poplatky přestaly svým klientům účtovat.
Toto rozhodnutí vyvolalo vlnu zájmu i v Česku. Po mnoha pokusech jsou konečně zaznamenány první případy, kdy tuzemské peněžní domy od účtování poplatku pomalu ustupují. Ovšem jen u některých bank a pouze u nových úvěrů či při refinancování hypotéky. U stávajících smluv jsou poplatky stále vybírány.
Hlavní problém je v tom, že se lidé často obávají hájit své práva proti bankovnímu domu. Převažují totiž obavy, že podobný pokus nebude úspěšný, případně, že se banka dokonce obrátí proti svému klientovi. "Nikdo nechce riskovat, pokud má svůj byt zatížený hypotékou, do které investoval všechny své úspory.
A tak, abychom zvětšili šanci spotřebitelů na navrácení jejich prostředků, vzniklo občanské sdružení nekale-praktiky.cz. To si klade za cíl vrátit lidem neopodstatněné poplatky, které zaplatily bankám a hlavně změnit přístup bank k nám, klientům," říká Josef Mezulián, iniciátor projektu. Pokud se na banku obrátí jednotlivec napřímo, je často napoprvé odmítnut. Tímto krokem chtějí banky odradit své klienty od podobných pokusů. To platí pro spotřebitelské úvěry.
U hypotéčních úvěrů je situace ještě složitější a většinou je nutné obrátit se na soud. Ten ale, v případě neúspěchu, může stát desítky tisíc korun na nákladech soudního řízení. Efektivnější je proto požádat o pomoc. "Cílem soudního řízení je získat zpět nejen již zaplacené poplatky a to až za čtyři roky zpětně, ale také dosáhnout změny smlouvy a tím ušetřit peníze do budoucna," vysvětluje Mezulián. Díky tomu průměrný klient získá zpět kolem 8 tisíc korun, za již zaplacené poplatky, ale hlavně na svém účtu do budoucna ušetří desítky tisíc, které by bance ještě zaplatil.
Důležité je, že klient neplatí žádné poplatky ani další náklady. Veškeré náklady leží na bedrech občanského sdružení a spolupracujících společností. A to i v případě, kdy by došlo k prohře u soudního sporu a společnost by byla povinna uhradit náklady soudního řízení. Na druhé straně, v případě úspěšného získání poplatků je 25% z vymožené částky využito na úhradu nákladů. Zbylá částka je připsána klientovi na účet.
Jak to funguje:
- Klient se zaregistruje na stránkách nekale-praktiky.cz
- Do 48 hodin je kontaktován společností kvůli ověření zadaných dat a je mu elektronicky zaslána mandátní smlouva a plná moc.
- Po zaslání je nárok okamžitě posouzen spolupracujícími advokáty.
- Pokud je nárok uplatnitelný, je do 24 hodin banka vyzvána k vrácení poplatků na účet klienta.
- Pokud banka do 5 dnů nereaguje na výzvu, je na banku podána žaloba.
- Po celou dobu je o svém případu klient průběžně informován prostřednictvím elektronické pošty a také po registraci na webových stránkách.
Témata: banky, Bankovní poplatky
Související
15. srpna 2024 14:02
22. července 2024 15:16
29. června 2024 21:29
7. února 2024 10:33
30. srpna 2023 10:44
11. srpna 2023 10:19