Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zdražení poplatků za koleje je neplatné! Bude se vracet?

Zdražení poplatků za koleje je neplatné! Bude se vracet?

Foto: Radek Sycha, MoneyMAG.cz

Železniční společnosti zabodovaly v tažení proti vyšším cenám za použití kolejí, drážní úřad na jejich popud rozhodl, že Správa železniční dopravní cesty v lednu zdražovala neoprávněně. Uvedlo to pondělní vydání deníku E15.

Vyšší ceny tudíž neplatí a mělo by se jezdit podle loňských tarifů. Správa železnic si slibovala od zdražení výnos ve stovkách milionů korun. „Změna měla být publikována alespoň rok dopředu, tedy v prosinci 2010,“ vysvětlil deníku E15 rozhodnutí ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Správa železnic však začala mluvit o zdražování až na konci loňského roku. Rozhodnutí zatím není pravomocné, správci kolejí se proti němu chtějí odvolat na ministerstvo dopravy. I proto nelze zatím hovořit o vracení poplatků. Pokud nabude verdikt Drážního úřadu právní moci nebo se s ním ztotožní ministerstvo dopravy, ušetří také kraje. Správa železnic totiž nezdražila koleje jen pro nákladní, ale i pro osobní dopravu.Jedním ze stěžovatelů je nákladní dopravce AWT. „Kontrakty na následující rok často uzavíráme třeba už v únoru nebo březnu. V tu dobu musíme znát, za jakých podmínek budeme jezdit a kolik nás bude stát užití kolejí,“ uvedl zástupce firmy Petr Jonák argumenty, které Drážní úřad uznal. Spolu s AWT se ke stížnosti připojily České dráhy, ČD Cargo a řada dalších menších dopravců, například Jindřichohradecké místní dráhy.Deník E15 z dostupných tabulek spočítal, že zatímco loni nákladní vlak o hmotnosti 1600 tun zaplatil za jeden kilometr celostátní trati necelých 121 korun, letos to je přes 136 korun, tedy o 13 procent více. V celkových součtech jde o stovky milionů. Zdražení postihlo i osobní vlaky, na lokálky čeká další cenový skok od 1. července. Při jízdě po celostátních tratích zaplatí stejně jako rychlovlaky. To je trnem v oku hejtmanů, jejichž úřady lokálky objednávají. V rozpočtech by musely kvůli zdražení kolejí najít navíc až sto milionů korun. Nejvíce ušetří dopravci, kteří provozují nostalgické nebo turistické vlaky po kolejích, kde kraje neobjednávají pravidelnou dopravu. Právě na nich správa železnic zdražila nejvíce, ceny v lednu vyskočily na několikanásobek původních tarifů.Celý spor dopravců a správců kolejí se paradoxně odehrává v době, kdy ministerstvo dopravy vyhlásilo druhý ročník soutěže „Volná cesta“. V ní uspějí projekty, které podpořily přesun zboží ze silnic na železnici.

Témata:  vlaky

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy