Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Britské ekonomice se nedaří. Prodej aut loni klesl nejvíce od finanční krize

Londýn
Londýn
Foto: Pixabay

Prodej nových aut v Británii loni klesl nejvíce od finanční krize před deseti lety. Příčinou je pokles poptávky po vozech s naftovým motorem, přísnější pravidla pro emise a rovněž slábnoucí důvěra spotřebitelů kvůli brexitu. Celkem se v zemi prodalo 2,37 milionu vozů, což je téměř o sedm procent méně než předloni. Vyplývá to z předběžných údajů, které zveřejnil svaz výrobců a prodejců aut SMMT.

Prodej vozů s naftovým motorem se snížil o téměř 30 procent. Zájem o naftové vozy klesá od emisního skandálu automobilky Volkswagen v roce 2015. V roce 2016 se naftové vozy na celkovém prodeji aut v Británii podílely 48 procenty, předloni se však jejich podíl začal snižovat a loni činil už jen 32 procent. Podobný trend je vidět v mnoha dalších evropských zemích.

Prodej negativně ovlivnilo i zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP, platné od září. Některé automobilky nestihly včas nechat otestovat své modely, a na trhu tak od září některé modely chyběly.

Zástupci odvětví také varují, že odchod Británie z Evropské unie, který se má uskutečnit koncem března, je rizikem pro další budoucnost sektoru. Automobilový průmysl v zemi zaměstnává 850.000 lidí a je jedním z mála úspěchů v britském zpracovatelském sektoru od 80. let minulého století. SMMT upozorňuje, že investice v automobilovém průmyslu v loňském roce zřejmě klesly, v letošním roce se prodej aut patrně opět sníží a případný neřízený brexit by mohl mít dopad na pracovní místa.

Loňský pokles byl nejvýraznější od roku 2008, kdy se prodej aut snížil o 11,3 procenta. Ještě v letech 2015 a 2016 byla poptávka po autech rekordní, v roce 2017 se ale už prodej snížil. Někteří analytici považují poptávku po autech za jeden z předních ukazatelů budoucího ekonomického výkonu.

Britská ekonomika podle posledních údajů ke konci loňského roku výrazně zpomalila. Trh s bydlením se téměř zastavil a spotřebitelské úvěry rostly nejpomaleji za téměř čtyři roky, upozorňuje agentura Reuters.

Témata:  Velká Británie auta Brexit

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy