Pokud si podnikatelé objednají systémy EET, které jsou placeny jednorázově jen na začátku, často nakonec zjistí, že se podmínky změnily. Musí pak buď přejít na měsíční poplatek, nebo jim je smlouva zrušena. Častým problémem je i chybějící možnost systémy aktualizovat, takže se do nich nepropisují nová pravidla, jako je například změna sazby DPH. Vyplývá to z analýzy společnosti Storyous.
Na trhu se od ostrého startu EET v prosinci 2016 objevily systémy, aplikace a služby, které odesílání údajů řeší. Spadají do dvou skupin: ty první podnikatel nakoupí jednorázově s pocitem, že má vystaráno. Ty druhé pak zahrnují pořízení samotného zařízení a následně například měsíční poplatek za fungování služby. Na jednorázovém principu fungují hlavně různé jednoduché kalkulačky či aplikace. Jsou levnější a lákají především drobné podnikatele – ti by se ovšem měli mít na pozoru před nekalými praktikami.
„Většina poskytovatelů těchto jednorázově placených řešení cílí na rychlý růst klientské báze – jejich klienti uzavírají smlouvy s vidinou nízkých dlouhodobých nákladů. Je ale třeba si uvědomit, že tento model není dlouhodobě finančně udržitelný. Přestože poskytovatel nabízí službu bez měsíčních poplatků, podnikatelé by měli počítat s tím, že to nemusí být navždy. Jednorázová platba by tedy neměla být jediným kritériem výběru,“ říká Igor Třeslín ze společnosti Storyous, která poskytuje pokladní a EET systémy pro restauraceRadí, aby podnikatelé porovnali více nabídek z hlediska nejen ceny, ale i kvality a obsahu nabízených služeb. Samozřejmě je potřeba pročíst bedlivě smlouvu i obchodní podmínky.
Jednoduché aplikace často nepočítají s aktualizacemi
Jednorázově placená řešení také často nenabízí možnost aktualizace. Přitom v oblasti obchodu i pohostinství se pravidla často mění, například při nastavení DPH u jednotlivých typů zboží. „V systémech pro řešení EET musí být možnost zohlednit změny legislativy či nová pravidla. Ne vždy se tak děje. Stává se tedy, že podnikatel zaplatí za kalkulačku či aplikaci, kterou vlastně po pár měsících nemůže používat, protože obsahuje nesprávné údaje,“ varuje Třeslín.
Zákaznický servis a náhradní řešení v případě reklamace by měly být samozřejmostí
Podnikatelé by se před podpisem smlouvy měli zajímat také o to, co se bude dít v případě reklamace nefunkčního řešení. „Provozovatel nemůže fungovat, pokud není schopen vydávat účtenky, což je samo o sobě protizákonné, nemluvě o odesílání dat na Finanční správu. Je proto potřeba ověřit, zda poskytovatel pokladního systému poskytuje v případě reklamace automaticky náhradní zařízení,“ zdůrazňuje Třeslín.
Zásadní je také zákaznická podpora. Ať už je ve formě telefonické linky či online chatu, měl by ji poskytovatel služby zajišťovat i mimo obvyklé pracovní hodiny. Restaurace, bary, vinárny či benzinové stanice totiž často fungují buď nonstop či do pozdních nočních hodin. Kdykoliv během své otevírací doby by měly mít k dispozici asistenci pro řešení případných problémů.
Související
14. prosince 2022 11:53
25. listopadu 2022 13:18
25. listopadu 2022 9:42
9. března 2022 16:08
22. října 2021 10:23
3. prosince 2020 13:55