Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Slevovými akcemi Black Friday si obchody utahují smyčku kolem krku

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Od pondělí 19. listopadu v ČR začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů ve snaze zvýšit tržby ale letos rozjela slevové akce nazvané Black Friday již na konci října a často trvají dosud. Tzv. Černý pátek letos připadá na 23. listopadu. Podle odborníka na marketing si ale obchody slevovým maratonem snižují marže a utahují smyčku kolem krku.

"Z dalšího prodlužování či opakování Black Friday během roku nevede cesta zpět. Zákazníci budou slevy příště očekávat, což může směřovat k ještě nižším maržím, nebo ještě větší polarizaci. Stane se to, že lidé budou nakupovat jen ve výprodejových dobách," uvedl ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha.

Český trh je podle něj citlivý na slevy a akce všeho druhu - je jich ale tolik, že si tím obchodníci utahují smyčku kolem krku. Prodejci v ČR si tak dlouhodobě kazí ceny a marže a nepřináší zákazníkům nic, co by mohlo opodstatnit vyšší cenu, upozornil Poucha.

"Na jednu stranu je to vstřícný tah směrem k zákazníkům, aby nabídky opravdu mohli využít, na druhou stranu to jen potvrzuje problémy obchodníků, kteří se neumí odlišit a zaujmout jinak, než poskytnutím slevy, v tomto případě dokonce dlouhodobé slevy. Považuji za důkaz zmaru, že i některé skutečně velké e-shopy věnují Black Friday třeba celý měsíc," dodal.

Například Mironet, Alza.cz, Mall.cz či TSBohemia rozjely slevové akce s výrazným předstihem. Podle e-shopu Alza.cz, který pořádá slevové akce Black Friday několikrát ročně, je poptávka zákazníků vysoká.

"Postupem času byla akce prodloužena a na četné prosby i během roku opakována. Nárůsty (tržeb) nyní jsou v řádu vyšších desítek procent oproti běžným týdnům," uvedla mluvčí Patricie Šedivá. Do aktuálních slev obchod zařadil podle ní 2500 produktů. Největší poptávka je po elektronice.

Mall.cz na začátku listopadu uvedl, že v rámci marketingové akce "Neeejvětší Black Friday" koupili zákazníci za prvních 14 dní zboží za více než půl miliardy korun. Na celý listopad připravil tisíce zvýhodněných nabídek, které postupně uvádí.

Někteří obchodníci Černý pátek stále dodržují na konci listopadu. Například Datart výprodeje na Černý pátek vyhlašuje jen jedenkrát ročně. "Black Friday je u nás stále oblíbenější, což potvrzují i loňské tržby, které byly o 30 procent vyšší než v předchozím roce. Oproti klasickým týdnům čekáme nárůst tržeb o 50 procent," uvedla mluvčí Iva Pavlousková. Také Notino.cz začne se slevami až 19. prosince.

Podle manažerky centra Freeport Fashion Outlet v Hatích Anny Karáskové si zákazníci na tuto slevovou akci zvykli a očekávají, že obchodníci během ní nabídnou nižší ceny. "Na druhou stranu ale nechceme tuto akci nadužívat a proto poběží v prodejnách většinou jen od pátku do neděle 25. listopadu," dodala.

Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvedla Asociace pro elektronickou komerci. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení Černý pátek zřejmě vzniklo jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.

Témata:  slevy Black Friday obchody e-shopy

Aktuálně se děje

27. května 2024 11:26

26. května 2024 11:09

Evropské banky v Rusku vícenásobně navyšují své tamní zisky, ovšem díky Putinově válečné ekonomice

Dny Raiffeisenbank v Rusku jsou zřejmě sečteny. Vláda USA nyní „Rajfce“ hrozí, že ji odpojí od dolaru, pokud by z Ruska neodešla. Přitom na hrubém zisku celé rakouské nadnárodní skupiny Raiffeisen Bank International, působící i v Česku, se ruský trh podílí z více než 50 procent; od invaze Ruska na Ukrajinu dále narostl. Hrozba USA ale zřejmě banku přiměje prodat svůj ruský majetek, čítající v přepočtu zhruba 120 miliard korun, za symbolický jeden rubl. Už nyní pro ni celá záležitost představuje značné reputační riziko.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí cestovní kanceláře Čedok.

Rozhovor

Jak inflace ovlivňuje ceny dovolených? Pohled na rok 2024

Ceny zájezdů zůstávají díky silné pozici cestovních kanceláří stabilní, i přes rostoucí inflaci. Díky výhodným smlouvám s hotely a aerolinkami nedošlo k výraznému zdražení. Jaké jsou průměrné ceny dovolených a jak se mění preference klientů? O které destinace je největší zájem? Na otázky jsme se zeptali Kateřiny Pavlíkové, tiskové mluvčí cestovní kanceláře Čedok.