Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak by obchodní válka mezi EU a USA ohrozila české firmy?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Téměř třetina exportérů očekává, že by obchodní válka mezi EU a USA ohrozila jejich vývoz. Za největší rizika pro český export považují tuzemští vývozci kurzové změny a nedostatek pracovních sil.

Za poslední rok se vnímání těchto dvou rizik zvýšilo nejvíc. Exportéři vidí největší příležitosti u vývozu do Německa, Ruska a Číny, která si tak polepšila v žebříčku o dvě pozice. Vyplývá to z letošního ročníku Exportního výzkumu DHL, jehož výsledky byly dnes představeny na tiskové konferenci.

Meziročně vzrostl o 22 procent podíl exportérů, kteří považují za pravděpodobné zpomalení ekonomiky EU. Negativní vývoj očekává 59 procent z nich, v případě české ekonomiky pak 52 procent podniků (+18 p.b.).

Téměř třetina (30 pct) exportérů zastává názor, že by případná obchodní válka mezi USA a EU by ohrozila jejich exportní aktivity. Dvě třetiny českých exportérů se však necítí významně ohroženy.

Výrazně více než loni vidí exportéři jako možná rizika pro český export celní bariéry (osm pct) a globální situaci celkově (18 pct) s důrazem na rizika plynoucí z restrikcí a sankcí, například vůči Rusku. Začínají se také objevovat obavy z případné další globální krize.

Exportérům se daří, přibývá však těch, kteří čekají zhoršení v podmínkách pro export. Co se týče výhledu pro příštích 12 měsíců, 48 procent exportérů očekává stagnaci v objemu vývozu, nárůst pak předpokládá 46 procent. Meziročně však podíl exportérů očekávajících stagnaci objemu vývozu vzrostl o osm procentních bodů.

V posledních dvou letech roste podíl firem považujících Čínu za největší exportní příležitost do budoucna, to však z výjimečně nízké hodnoty z roku 2016. Letos se tak Čína vrátila na hodnoty z let 2014 a 2015. Exportní potenciál vidí v Německu 30 procent podniků, v Rusku 13 procent, v Číně osm procent.

Největší příležitosti pro český export vidí exportéři především v ekonomické oblasti, a to hlavně v nových trzích a u nových obchodních partnerů, dále pak v inovacích a ve vyšší konkurenceschopnosti českých firem. Více než loni hledí exportéři na politickou situaci jako na možnou příležitost českého exportu.

Exportní výzkum je realizován na vzorku 301 firem.

Témata:  obchodní válka USA EU ekonomika

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.