Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Důchody porostou i příští rok. O kolik si senioři polepší?

Peníze CZK, ilustrační fotografie
Peníze CZK, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Důchody v České republice by se od ledna měly zvýšit o víc než 800 Kč na průměrných 15.270 korun. Vyplývá to z vyjádření ministryní financí Aleny Schillerové (za ANO) a práce a sociálních věcí Jany Maláčové (ČSSD) pro Českou televizi (ČT). Schillerová při sestavování státního rozpočtu na příští rok nepočítá s vyšším růstem důchodů, než stanovuje zákon. Poukazuje na dopady epidemie koronaviru.

Důchody se podle zákona zvyšují o inflaci a polovinu růstu reálných mezd. "Ta valorizace bude přes 800 (korun) podle těch odhadů, které máme," řekla Schillerová. "Já počítám s tím, že dodržíme to, co jsme slíbili, že v roce 21 budou důchody 15.000." doplnila. "Podle těchto propočtů by průměrný důchod měl být 1. ledna příštího roku 15.270 korun," uvedla Maláčová.

Letos se důchody v průměru zvýšily o 900 korun, tedy o 151 korun nad zákonem stanovenou valorizaci. Průměrný důchod byl podle ČT letos v březnu 14.397 korun, zvyšuje ho i to, že do penze odcházejí lidé s nárokem na víc peněz.

V polovině února před začátkem epidemie nového typu koronaviru zástupci ČSSD i premiér Andrej Babiš (ANO) podporovali vyšší než zákonný růst důchodů. "Nebudu hrát žádné závody, protože máme tady velice složitou krizovou situaci," řekla teď Schillerová.

Nárůst průměrného důchodu o víc než 800 korun by byl nižší než v předchozích dvou letech, byl by ale dosud třetí nejvyšší. Definitivně vláda rozhodne na podzim.

Témata:  Alena Schillerová důchody

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy