Není žádným tajemstvím, že Češi nakupují vánoční dárky online více než kdy dříve. S blížícími se svátky tak často roste i nervozita kolem toho, kdy je potřeba objednávku odeslat, aby balík s dárky dorazil pod stromeček včas. Společnost Upgates proto připravila přehled nejzazších termínů pro odeslání zásilek u nejvýznamnějších dopravců na českém trhu.
Předvánoční sezóna tradičně vrcholí mezi 10. a 15. prosincem, podle toho, jak vycházejí víkendy a samotné svátky. Letos odborníci ze společnosti Upgates očekávají největší špičku od 10. do 14. prosince, přičemž silné bude období minimálně až do středy 17. prosince. V tomto termínu dopravci odbavují největší objem balíků a každá časová rezerva se e-shopům i zákazníkům vyplatí.
Zákazníci by při vytváření objednávek měli myslet i na to, že některé menší e-shopy nepodávají balíky formou svozu, ale odevzdávají je na výdejních místech nebo v boxech. Pokud tedy balíky z e-shopu dorazí až po denním svozu, zásilka tam zůstává až do dalšího dne, což může doručení o den protáhnout. „Nicméně toto je faktor, který zákazník neovlivní. Klíčové je, aby měl samotný e-shop přehled o tom, jak balíčky podává, a tomu pak přizpůsobil komunikaci směrem k zákazníkům,“ vysvětluje Michal Benatzky ze společnosti Upgates.
DPD: Bezpečně do 19. prosince
Společnost DPD uvádí, že pro „bezpečné doručení pod stromeček“ by měl e-shop předat balíčky nejpozději 19.12. 2025. Zásilky předané 22. prosince sice často ještě dorazí 23., ale oficiálně to není přepravcem garantované.
· bezpečný deadline: 19. 12.
· možnost doručení i u balíků podaných 22. 12.
· boxy s možností vyzvednutí i 24. 12.
„E-shopům, které mají před Vánoci vysoké vytížení, doporučujeme nechat si raději časovou rezervu. 19. prosinec jako poslední den expedice je skutečný strop. Zákazníci by proto měli objednávky ideálně vytvořit už začátkem týdne od 15. 12. 2025,“ radí Michal Benatzky ze společnosti Upgates.
GLS: Kurýr až do 22. prosince, ParcelShopy dřív
GLS tradičně patří mezi dopravce, kteří zvládají doručování i v největší předvánoční špičce. V úplném závěru sezóny však bývají nejvíc vytížená výdejní místa, což se promítá i do termínů pro předání zásilek. Nejzazší data se proto liší podle konkrétní služby:
· GLS Kurýr: předání balíčků nejpozději do 22. 12. 2025
· GLS Box: do 21. 12. 2025 (do 17:00)
· GLS ParcelShop: do 19. 12. 2025
PPL: Doporučujeme podání nejpozději 19. prosince, šance je ale vysoká i 22. prosince
Společnost PPL celý rok modernizovala procesy a investovala do rozšíření výdejní sítě, takže do letošní sezóny jde s plnou vervou. Přesto neuvádí jeden konkrétní garantovaný termín, jako to má GLS nebo DPD. Uvádí u sebe pouze to, že pokud e-shop předá balíky v pondělí 22. prosince, přes 96 % takových zásilek v úterý 23. prosince doručí na adresu nebo do výdejního místa či boxu. Z praxe a dat předchozích let však doporučujeme řídit se stejně konzervativním datem: nejpozději 19. prosince.
Zásilkovna / Packeta: Doporučení 19. prosince
Zásilkovna uvádí, že jistotu doručení mají zásilky, které e-shop předá do 19. 12. 2025. Posledním doručovacím dnem bude 23.12. 2025. Zásilkovna také před Vánocemi tradičně zkracuje lhůtu pro vyzvednutí balíků. U výdejních míst na 4 + 2 dny (s prodloužením) a u Z-boxů na 2 + 1 den (s prodloužením).
Česká pošta / Balíkovna: Doporučené datum 19. prosince
Stejně jako každý rok, Česká pošta si oznámení nechává na poslední chvíli. Odborníci ze společnosti Upgates proto doporučují držet se datumů jako u Zásilkovny a stejně tak počítat i s nějakou menší rezervou. Doručovací kapacita je tradičně posilována, ale v posledních dnech sezóny může být zpoždění u listovních i balíkových zásilek.
Předvánoční sezóna tradičně vrcholí mezi 10. a 15. prosincem, podle toho, jak vycházejí víkendy a samotné svátky. Letos Upgates očekává špičku od 10. do 14. prosince, přičemž silné bude období minimálně až do středy 17. prosince. V tomto termínu dopravci odbavují největší objem balíků a každá časová rezerva se e-shopům i zákazníkům vyplatí.
„Naše e-shopaře se snažíme nabádat k tomu, aby zákazníky motivovali k nákupu dříve. Obvyklá pobídka v podobě slevy tady není moc potřeba. Naprosto stačí garance doručení. Přesně tohle totiž zákazníka zajímá. Přece nechce dárek předat 27. prosince. Po bezpečném doručovacím datu je potřeba zákazníky na e-shopu informovat, že už to zkrátka pod stromeček nemusí vyjít. Z vlastní zkušenosti během prosince víme, že kdo termíny komunikuje otevřeně a včas, má méně e-mailů typu ‚Kde je můj balík?‘ a díky tomu i o něco klidnější období, které je už tak pro majitel e-shopu nejhektičtější částí roku,“ říká Michal Benatzky ze společnosti Upgates a dodává: „Zaznít by ale mělo i to, že garanci v pravém slova smyslu na doručení balíčku nemůže dát nikdo. Ač jsou čeští přepravci spolehliví, vždy a v předvánočním období to platí obzvlášť, je tady malé riziko, že zásilka se zpozdí nebo rovnou ztratí.”
Témata: dárky, Vánoce, e-shopy, DPD, Česká pošta, PPL, Zásilkovna, GLS
Související
26. prosince 2024 11:25
13. prosince 2024 9:56
26. prosince 2023 13:09
18. prosince 2023 11:18
14. prosince 2023 10:12
29. listopadu 2023 9:25