Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kolik stojí hodina práce v ČR? 428 korun

Kolik stojí hodina práce v ČR? 428 korun

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Hodinová produktivita práce v České republice v dlouhodobém horizontu sice rostla, v letech 2009–2013 však stagnovala.

Jedna odpracovaná hodina v roce 2013 znamenala vytvořenou hodnotu, která byla v reálném vyjádření o téměř dvě třetiny vyšší než v roce 1995. Byla ale skoro srovnatelná s hodnotou z roku 2008.

Produktivita práce v České republice, vycházející z poměru hrubého domácího produktu k celkovému počtu odpracovaných hodin, za posledních 18 let výrazně narostla. V roce 1995 znamenala jedna odpracovaná hodina vytvořenou hodnotu v nominální výši 161 Kč, v roce 2013 skoro trojnásobek (428 Kč). V reálném vyjádření vzrostla produktivita práce za uvedené období o 59,7 %.

„Dlouhodobý nárůst hodinové produktivity práce v ČR byl dán silnou dynamikou mezi roky 1995 a 2008, kdy se v reálném vyjádření vprůměru zvyšovala o3,6% za rok. V letech 2009-2013 rostla v průměru již jen o 0,2 % ročně av zásadě stagnovala“, uvedl Lukáš Kučera, analytik ČSÚ. „Snížení hodinové produktivity práce, jak je patrné z údajů za roky 2009–2012, zasáhlo tři čtvrtiny tuzemských odvětví“, dodal.

Růst produktivity práce v reálném vyjádření byl tažen pro ČR klíčovým zpracovatelským průmyslem (o 246,8 %), dále segmentem velkoobchodu a maloobchodu (o 124,3 %) a odvětvím informačních a komunikačních činností (o 63,9 %). V těchto třech odvětvích produktivita práce vzrostla mezi roky 1995 a 2012 více než v úhrnu za celou ekonomiku. Nárůst produktivity práce zaznamenalo celkem třináct tuzemských odvětví, v sedmi se snížila.

Témata:  CZK Produktivita práce Český statistický úřad

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy