Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Mladí často neopouštějí domácnost svých rodičů. Je pro ně vlastní bydlení drahé?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Mladí mnohdy neopouštějí domácnost svých rodičů ani poté, kdy si vydělávají vlastní peníze. Jak zjistil průzkum Raiffeisen stavební spořitelny (RSTS), 87 procent Čechů si myslí, že se tak děje z finančních důvodů. Celých 93 procent respondentů přitom považuje za správné, aby se za takové situace dospělé dítě podílelo na nákladech společného bydlení.

Jak ukázal průzkum RSTS, 9 z 10 dotazovaných si na základě vlastní zkušenosti myslí, že vlastní bydlení je pro mladé, kteří zrovna dokončili školu, finančně příliš náročné. Jednodušší je proto zůstat bydlet u rodičů. Shodnou se na tom lidé napříč pohlavím i úrovní vzdělání. S tím, že se bydlením s rodiči především šetří peníze, souhlasí celých 86 procent respondentů ve věku do 29 let.

„Který mladý pracující člověk by nevyužil možnosti bydlet u rodičů a našetřit si tak něco do začátku. To se však rodičům nemusí vždy líbit, protože živit člena domácnosti navíc je znát. Ideální je, když rodiče začnou svým dětem včas spořit a vytvoří jim tak dostatečný finanční základ k budoucímu osamostatnění,“ říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.

S otázkou společného bydlení „odrostlých“ dětí s rodiči souvisí to, jak nastavit podílení se na nákladech domácnosti. Respondenti průzkumu se z 93 procent kloní k názoru, že pokud si potomek již vydělává, měl by za bydlení zčásti platit a nenechávat veškerou zodpovědnost pouze na rodičích. Zcela s tím souhlasí 67,5 procent žen a 63,8 procent mužů.

Toto přesvědčení zásadně neovlivňuje ani celkový příjem domácnosti. O správnosti přispívat rodičům nepochybuje 90,7 procent lidí s příjmem domácnosti do 20 000 Kč, a ani 88,9 procent těch respondentů, kteří žijí v domácnosti s příjmem nad 40 000 Kč.

Témata:  bydlení,  lidé,  finance

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy