Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Neočekávané výdaje řešilo za posledních pět let 80 procent Čechů

CZK
CZK
Foto: Pixabay

Vedle pandemie covid 19 zasáhla 80 procent Čechů v posledních pěti letech aspoň jedna další neočekávaná situace. Vyplývá to z průzkumu společnosti Provident Financial, podle kterého ale české domácnosti nemají dostatečnou finanční rezervu na jejich řešení. Mezi tyto události patří například nemoc, úraz, ztráta zaměstnání, smrt blízkého, nenadále výdaje spojené s bydlením či rozvod.

Jarní uzavření ekonomiky ukázalo, s jakou rychlostí umí přijít nečekané události velkého rozsahu. Ze dne na den se mnoho lidí ocitlo bez příjmu a bylo nuceno spoléhat jen na své úspory, pomoc státu nebo rodiny k zajištění běžného chodu domácnosti. Když se ke ztrátě příjmu přidá ještě rozbitý sporák, dostane se řada domácností do finanční tísně. Nenadálé výdaje spojené s bydlením řešila podle průzkumu v posledních pěti letech čtvrtina Čechů.

"Typickým příkladem je několik rozbitých domácích spotřebičů krátce po sobě. Domácnost se zařizuje najednou, proto většina spotřebičů také ve stejnou dobu doslouží. Lidé ještě z úspor zaplatí rozbitou pračku, ale na novou lednici jim už peníze nestačí," uvedl ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal.

Vymýšlet řešení v okamžiku, kdy se člověk dostane do neočekávané situace, je už většinou pozdě. Finanční rezerva by se měla vytvářet postupně a dlouhodobě. V případě nenadálé události na úspory spoléhá 44 procent Čechů. Pětina však vůbec žádné úspory nemá a dalších 19 procent spoří jen to, co jim na konci měsíce zbude.

Bezpečná rezerva odpovídá podle odborníků výši tří až šesti platů. Člověk s průměrnou mzdou (25.500 korun čistého) by tedy měl mít stranou odloženo 76.500 až 153.000 korun. Vyšší hranice úspor dosahuje podle průzkumu 17 procent Čechů. Ostatní jsou odkázáni na jiná řešení.

Provident Financial uskutečnila průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research na konci června 2020 mezi 600 respondenty.

Témata:  lidé finance

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.