Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V čem spočívá tajemství levných supermarketů? A jak dokázaly vykolejit Ameriku?

Lidl
Lidl
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Webové zpravodajství Business Insider si vzalo na mušku obchodní řetězec Lidl. Ten se chystá expandovat po celém území Spojených států. Server si klade otázku, jak je možné, že ceny jsou v Lidlu, v porovnání s konkurenčními řetězci, podstatně nižší.

Evropský potravinářský řetězec Lidl dorazil také do Spojených států. Tam je velkým konkurentem, podle analytiků z Jeffries má v průměru o 9 procent nižší ceny než celoamerický řetězec Walmart. Některé produkty Lidl nabízí o 50 levnější, než jiné řetězce. Americký server Business Insider se rozhodl přijít na kloub této konkurenční výhodě. Lidl se zatím zabydlel na deseti místech východního pobřeží USA, do poloviny roku 2018 chce mít otevřeno na 80 prodejen.

Server našel několik důvodů, proč jsou ceny v Lidlu nižší než v ostatních řetězcích. Prvním důvodem je, že na pultech zákazníci najdou pouze výrobky od soukromých dodavatelů. Soukromé značky tvoří 90 procent sortimentu řetězce a jejich výrobky jsou dodávány speciálně jenom pro Lidl. Tím si řetězec zajistí finanční výhodu – odpadá potřebný zprostředkovatel zboží a tím i dodatečné náklady na dodavatele. Společnost má také větší kontrolu nad výrobními náklady a může stanovit vlastní ceny.

Druhým důvodem je omezená nabídka produktů. Příkladem může být hořčice – Lidl nabízí pouze tu od soukromého dodavatele a pak také národní značku, omezená nabídka vzbuzuje větší kupní sílu dodavatelů, neboť objednává ve větší množství menší počet produktů.

Třetí výhodou Lidlu je, že prodává zejména „rychle-mizející položky“. Jde o to, že řetězec upřednostňuje prodej každodenních věcí namísto zboží, které je speciální nebo obecně méně žádané v rámci každodenní báze.

Vliv na nízké ceny má překvapivě i velikost obchodu. A prodejny Lidlu patří právě k těm menším. Ve Spojených státech jsou sice jeho prodejny větší, než v Evropě, ale zároveň zaujímají jenom čtvrtinu prostoru tradičního amerického supermarketu Kroger.

Nižší náklady na práci? Ano i to je jedním z důvodu nízkých cen v Lidlu. Řetězec se snaží zaměstnat co nejméně lidí a tím udržet náklady na práci nižší. Supermarket lidskou sílu nahrazuje efektivními technologiemi, navíc zákazník si musí zeleninu či ovoce vážit sám a to samé se týká ukládání nákupu do tašek. S ním v některých obchodních řetězcích pomáhají zaměstnanci. Zaměstnanci Lidlu jsou prý navíc vyškoleni tak, že dokáží zvládnout jakoukoliv potřebnou činnost v obchodě, jsou tak efektivnější a flexibilnější.

Šestou výhodou je to, že řetězec ponechává zboží v regálech často ve stejných krabicích, ve kterých bylo dovezeno. To opět snižuje náklady řetězce na práci. Lidl vynakládá méně financí na reklamy a propagaci značky ve svém obchodě. Řetězec šetří také na energiích a snaží se do svých obchodů nechat pronikat denní světlo tak moc, jak to jen jde. Co se týče celkové propagace řetězce, i tam se Lidl řadí k „nízko nákladovým provozům“. Pro reklamu využívá zejména místní rádia, ale také sociální sítě.

Témata:  obchody supermarkety Lidl

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy