Letiště Praha zahajuje 31. března 2025 uzavírku hlavní dráhy 06/24, která potrvá 4,5 měsíce. Obsáhne tedy větší část letní sezóny. Během modernizace okolí dráhy dojde k nutným stavebním a technologickým pracím, které mají za cíl udržet dráhu ve standardech požadovaných předpisy a zvýšit provozní bezpečnost. Veškerý provoz letadel bude po dobu uzavírky hlavní dráhy převeden na vedlejší dráhu 12/30, která svými příletovými a odletovými směry vede letadla nad hustě osídlenými částmi Prahy a Středočeského kraje.
Uzavírku využije také Ředitelství silnic a dálnic k pracím, které souvisejí s výměnou lávky s navigačním zařízením pro letecký provoz i se zkapacitněním D7 v této části. Modernizace okolí hlavní dráhy bude probíhat i v roce 2026.
„Úprava okolí hlavní dráhy je zcela nezbytná a nemůžeme ji odkládat,” uvedla Eva Krejčí, ředitelka komunikace a marketingu a dodala: “Po dobu nezbytně nutnou budeme pro veškerý letecký provoz využívat vedlejší dráhu. S ohledem na to, že tato dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti, provádíme opravy v měsících, kdy je na základě dlouhodobých statistik výskyt mlh nejnižší. O této skutečnosti jsme také s předstihem informovali i představitele dotčených lokalit. Omlouváme se občanům, kterých se tato situace dotkne, ale dokud nebude v provozu paralelní dráha, nemáme jinou možnost než převést veškerý provoz na vedlejší dráhu.” V průběhu uzavírky hlavní dráhy budou přílety plánovány převážně směrem na Prahu, vzlety pak směrem na Kladno.
Údržba v okolí dráhy zahrnuje realizaci celkem 15 stavebních a technologických projektů s cílem maximálně využít období uzavírky. Mezi ty největší projekty budou patřit opravy či výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému za účelem zkapacitnění odvodu vod ze zpevněných ploch letiště. Všechny tyto stavby se nacházejí v těsné blízkosti hlavní dráhy a neumožňují ji tedy současně využívat pro vzlety a přistání letadel. Opravy se však netýkají samotné hlavní dráhy, která prošla kompletní rekonstrukcí v roce 2012 a 2013.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) využije uzavírku na Letišti Václava Havla Praha k vlastní stavební činnosti na dálnici D7, která významně ovlivňuje provoz hlavní dráhy. Z tohoto důvodu jsou akce vzájemně koordinovány. “Na dálnici D7, v blízkosti mimoúrovňové křižovatky Aviatická, plánujeme celkovou rekonstrukci lávky pro pražské Letiště Václava Havla Praha. Jedná se o lávku, která není veřejně přístupná a je osazena letištní technikou. Stavební akce bude zahrnovat demolici původního mostního objektu a výstavbu nového, který bude 1,5 krát delší, což umožní plánované rozšíření dálnice v těchto místech ze dvou na tři pruhy v každém směru. Původně byla rekonstrukce součástí připravované přestavby mimoúrovňové křižovatky, kvůli koordinaci s leteckým provozem ji však budeme realizovat už s předstihem, jako samostatnou akci. Během demolice dojde k úplné uzavírce dálnice na jeden víkend. Rekonstrukci bychom chtěli zahájit koncem března a bude trvat maximálně 200 dnů. Aktuálně pro ni vybíráme zhotovitele,” uvádí Jan Rýdl, vedoucí Odboru komunikace Ředitelství silnic a dálnic.
V roce 2026 budou práce pokračovat přibližně ve stejném termínu, přičemž se bude pokračovat v dalších stavebních akcích a technologických pracích. „Opravy bohužel nelze provést najednou v jednom roce, neboť bychom se již termínově pohybovali v měsících s vyšším výskytem nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména mlh,“ upřesňuje Eva Krejčí.
Letiště Praha zároveň pokračuje v plánu výstavby paralelní dráhy, po jejímž zprovoznění se opravy či úpravy dráhového systému budou řešit mimo hustě osídlené oblasti Prahy a Středočeského kraje. Aktuálně probíhá územní řízení na tuto stavbu.
Témata: Letiště Praha
Související
9. října 2023 18:37
3. června 2022 10:37
16. května 2022 12:22
26. května 2021 10:59
27. listopadu 2020 12:15
22. června 2020 11:40