Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Není dieta, jako dieta. Zhubne zejména Vaše peněženka

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Blíží se jaro a pozornost velkého množství spotřebitelů se upírá na obavy, jestli ještě včas stihnou zhubnout do plavek. Přitom je na mnoha místech potkávají rozličné produkty na hubnutí nebo diety na spalování tuků – od personalizovaných reklam na internetu, přes příspěvky sdílené na sociálních sítích až po články v časopisech. Podoba těchto nabídek se ale značně liší, stejně jako jejich věrohodnost. Mnoho z nich uvádí klamavé informace, slibují nemožné a manipulují se spotřebiteli. Jak mohou spotřebitelé takové nabídky rozpoznat a co by přitom měli mít na paměti?

Zhubne zejména Vaše peněženkaNaši čtenáři jistě sami narazili na “zázračné” přípravky, které slibují zaručené a snadné hubnutí až desítek kg za měsíc, navíc bez následného jojo efektu. Jimi slibované účinky však obvykle nebývají podložené výzkumy ani certifikáty. V lepších případech se tak jedná o glorifikované doplňky stravy, které mají zanedbatelné až žádné pozitivní účinky. V horších případech mohou závadné přípravky způsobit vážné zdravotní potíže. “Proto doporučujeme ověřit, zda se nejedná o neověřený či nelegální přípravek, např. na webu Státního úřadu pro kontrolu léčiv.” doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zmíněné diety, zpravidla slibující to samé, bývají v převážné většině případů založeny na úplném vynechání určitého druhu potravin z jídelníčku. Jsou však dlouhodobě neudržitelné, jelikož hrozí, že člověku budou chybět některé pro tělo potřebné látky. Proto je potřeba při těchto dietách pečlivě hlídat vyvážené složení stravy a nejlépe je také konzultovat s lékařem.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce již v minulosti prověřovala podněty na zmíněné pochybné diety. Například společnosti Opravdové hubnutí s. r. o., která provozuje stránku Ketomix již byly uloženy finanční sankce ve správním řízení. Nadále však tato společnost láká spotřebitele na své „zázračné“ keto diety.

Ketošmejdi často uvádí, že se jedná o jídlo na celý den. Následně však tyto výrobky nesplňují limity celodenní stravy, které jsou stanoveny v právních předpisech. Dlouhodobá konzumace těchto produktů tak může vést k zdravotním problémům, zejména k podvýživě, protože se nejedná o plnohodnotnou náhradu celodenní stravy.

Vždy zaručené, nikdy však podloženéNabídky často uvádějí klamavé informace, což je dle zákona nekalou obchodní praktikou. Používají přitom rozličné manipulativní taktiky, při jejichž výskytu by spotřebitelé měli zbystřit a nadále přistupovat k nabídce produktu či služby s obezřetností. Příkladem je vábivá reklama, vyvolání beznaděje či strachu ze zmeškání (tzv. FOMO), kterými se snaží přimět spotřebitele ke koupi. Zároveň se nabídka často snaží znehodnotit konkurenci a tvrdí, že jediná efektivní (popř. vůbec možná) metoda je právě ta jejich, často nabízená za velmi vysokou cenu. Jako příklad lze uvést výrok: “Pomocí běžných diet zhubnout do plavek včas není možné! Ta naše Vám to však umožní!”

Svoji validitu se přitom snaží podložit odkazy na náhodné odborníky či výzkumy všemožných světových univerzit, ačkoliv přesný zdroj neuvedou, natožpak rovnou odkaz na něj. V některých případech odborník či výzkum ani neexistují. “I ohlasy uživatelů, které jsou na webu nabízejícím daný přípravek je třeba brát s rezervou, protože často mívá prodejce nad komentáři absolutní kontrolu. Může tak mazat ty negativní a fabrikovat pozitivní.” dodává Eduarda Hekšová.

Kde najít (dietní) zrnko pravdy?Pokud spotřebitelé narazí na zdroj informací, který se vyznačuje některými ze znaků uvedených výše, doporučujeme jeho obsah ověřovat z více zdrojů, nejlépe různého typu. Článek vychvalující určitou dietu nebo produkt doporučujeme porovnat s informacemi z jiných typů zdrojů, např. odborných článků, výzkumů, tisku, rozhovorů s odborníky na daný obor či recenzemi uživatelů na stránkách, které jsou agregátory recenzí, ovšem samy prodej neuskutečňují (např. heureka.cz nebo zbozi.cz). Produkty a prodejce lze ověřit také na stránkách Státního úřadu pro kontrolu léčiv nebo v seznamu rizikových e-shopů České obchodní inspekce.

Témata:  zdraví hubnutí dTest

Související

Aktuálně se děje

7. října 2024 20:08

4. října 2024 9:04

Skandální premiér: Fico zaklekl redaktora Bárdyho. Požaduje 5 milionů

Slovenský premiér Robert Fico se rozhodl podat žalobu na šéfredaktora portálu Aktuality.sk Petera Bárdyho kvůli jeho knize, která se zaměřuje na jeho osobu. Fico má výhrady k použití své fotografie na obálce a požaduje od Bárdyho a vydavatele knihy odškodné ve výši 100 tisíc eur (přes 2,5 milionu korun) a omluvu. Bárdy žalobu považuje za formu šikany a plánuje se proti ní bránit u soudu, přičemž stejnou částku chce Fico vymáhat také po nakladatelství Ringier Slovakia Media.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy