Někoho může už samotná myšlenka na cestu na dovolenou, která obnáší leteckou přepravu, znervózňovat. Včasný check-in, kontrola dokladů, odbavení zavazadel nebo bezpečnostní kontrola, to vše mohou být stresující situace. Když se ale člověku podaří projít vším bez komplikací, obvykle z něj prvotní obavy opadnou. O to větší rozčarování pak přichází ve chvíli, kdy se ukáže, že má let zpoždění, čas odletu se neustále posouvá a cestující může nakonec čekat i několik hodin přímo na palubě letadla. Víte, na co máte v takových situacích nárok?
Čeho se domáhat při zpožděném letu?
Práva cestujících v letecké dopravě upravuje v EU nařízení č. 261/2004, které se vztahuje na zpoždění, zrušení letu i odepření nástupu na palubu. „Pokud je let opožděn o více než tři hodiny a zpoždění nebylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, může spotřebiteli vzniknout nárok na finanční kompenzaci. Výše náhrady se pohybuje od 250 do 600 eur v závislosti na délce letu,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Aby byl nárok uznatelný podle unijní úpravy, musí jít buď o let, který odlétá z letiště v EU (bez ohledu na dopravce), případně z letiště mimo EU na letiště v EU za předpokladu, že se jedná o unijního dopravce. Kromě finanční kompenzace máte také v případě delšího čekání nárok na péči, což zahrnuje občerstvení, možnost telefonického spojení a v případě nutnosti i ubytování. Nároky se uplatňují přímo u leteckého dopravce.
Kdy se finanční náhrady nedočkáte?
„Na palubě letadla jsme strávili přes tři hodiny, aniž bychom směli vystoupit. Celou dobu jsme byli odkázáni na minimální informace od posádky. V letadle přitom cestovaly i rodiny s malými dětmi. Důvodem zdržení měla být přetrvávající mlha, kvůli které prý nebylo možné bezpečně vzlétnout. Nikdo nám ale nedokázal říct, jak dlouho to ještě potrvá,“ popisuje svojí nedávnou zkušenosti spotřebitelka Jana.
V případě paní Jany, která strávila více než tři hodiny čekáním na palubě letadla kvůli mlze, bohužel nevzniká nárok na finanční náhradu. Ačkoli je délka zpoždění splněna, a předpokládáme, že byla splněna i ostatní kritéria, nařízení vylučuje odpovědnost leteckého dopravce v případě tzv. mimořádných okolností. Těmi se rozumí právě nevhodné počasí nebo přírodní jevy, jako je například výskyt sopečného popela v letové trase. V těchto situacích dopravce nemůže ovlivnit vznik zpoždění, a proto není povinen kompenzaci vyplácet.
Jana si rovněž stěžovala na to, že cestujícím nebylo po celou dobu zdržení umožněno opustit letadlo. I v těchto nepříjemných situacích mají spotřebitelé během čekání nárok na základní péči, jako je přístup k toaletám, pití a aktuálním informacím o situaci.
Čtěte také
Nové letištní „ohrádky“
Kromě zpožděných letů pamatuje unijní úprava práv cestujících i na situace, kdy vám byl bez oprávněného důvodu odepřen nástup na palubu. „V těchto případech je důležité se seznámit s podmínkami konkrétní aerolinky, zejména s lhůtou, do kdy se musíte nejpozději dostavit k odbavení a nástupu,“ radí Hekšová. „Pokud jste se dostavili včas, splnili všechny podmínky přepravy, a přesto vám byl přístup odepřen, můžete se domáhat finanční kompenzace a náhrady za náhradní dopravu či péči během čekání.“
V této souvislosti je zapotřebí věnovat pozornost i novince na pražském letišti, kterou jsou vyhrazené nástupní prostory určené pro nízkonákladové letecké společnosti. Do těchto uzavřených zón se cestující dostanou pouze po předložení platné palubní vstupenky a cestovního dokladu. Po vstupu do této zóny už není možné jednoduše odejít. Pokud byste si chtěli například odskočit na toaletu mimo tento vymezený prostor, je nutné se při návratu znovu prokázat. V těchto zónách probíhá následný nástup do letadla již bez další kontroly, a nevzniká tak klasická fronta při „boardování“ na palubu. „Spotřebitelé by proto měli být obzvlášť obezřetní, protože nástup lze snadno přehlédnout, a hrozí tak riziko, že letadlo odletí bez nich,“ uzavírá Hekšová.
Související
13. listopadu 2024 9:55
8. listopadu 2024 10:54
3. října 2024 16:11
22. srpna 2024 14:36
7. srpna 2024 19:13