Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Volkswagen a Rivian jsou spolunocležníci ze zoufalství. Spolupracují kvůli obavě z pokut EU a z krachu

ilustrační fotografie
ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Akcie Volkswagenu dnes padají na letošní minimum, do blízkosti minima víceletého (viz graf níže). Až pět miliard dolarů totiž nově hodlá investovat do potácejícího se amerického výrobce elektroaut Rivian. Ten jen letos vykáže ztrátu nejspíše kolem tří miliard dolarů. A v příštím roce mu peníze mají dojít zcela.

Volkswagen a Rivian tak představují "spolunocležníky ze zoufalství". Dávají se dohromady kvůli vidině krachu na jedné straně a tučných "pokut za zaostalosti" na straně druhé.

Rivian by bez nynějšího "napojení na kapačky" Volkswagenu nejspíše skonal. Vždyť jeho akcie se od konce roku 2021 propadly o více než 90 %.

Volkswagen zase musí do amerického výrobce elektroaut investovat, aby dostál přísným normám EU, souvisejících s ambiciózní zelenou agendou Bruselu, jež nemá obdoby nikde jinde na světě. 

Bez rozšiřování výroby elektroaut by totiž Volkswagen čelil velkým pokutám. Jeho vlastní software pro elektroauta ale není dost konkurenceschopný, což mu snižuje prodeje a brání tedy v požadovaném rozšiřování výroby elektroaut. 

Kolabující Rivian se sice potácí, ale i tak je jeho software pokročilejší než ten Volkswagenu.

Podle analytiků společnosti Bernstein, jež spadá pod křídla francouzské banky Société Générale, je investice Volkswagenu do Rivianu "hřebíčkem do rakve" snah německé automobilky o rozvoj vlastního palubního softwaru. Už loni přitom musel Volkswagen investovat 700 milionů dolarů do čínské automobilky Xpeng, aby právě získal přístup k pokročilejšímu softwaru. Zřejmě to ale fakticky, z hlediska německé automobilky, byly peníze hozené do černé díry. 

Regulace EU tak vlastně zachraňují jinak již odepsané americké automobilky a pomáhají navyšovat zisk automobilkám čínským; taková socialistická internacionální družba 21. století. To ale určitě není recept na vzestup americké, a už vůbec ne eurounijní ekonomiky. Slavit mohou akorát v Pekingu. 

A ani Volkswagen nebude mít peníze na investice do amerických "zombie firem" věčně. Vždyť i investice do Rivianu se značnou pravděpodobností představuje házení peněz do černé díry. 

A je otázkou, kolik ještě peněz Volkswagen vůbec rozházet může. Prodeje jeho elektroaut v Evropě letos v prvním čtvrtletí spadly meziročně o výrazných 24 %, citelně klesají i v USA či v Číně. Trh s elektroauty totiž celosvětově ochabuje, neboť řidiči čelí vysokým cenám elektřiny, stále vysokým cenám nových elektroaut a nedostatečně rozvinuté nabíjecí infrastruktuře.

Oproti minulým létům také klesá podíl řidičů, kteří v průzkumech uvádějí, že si jako další vůz plánují pořídit elektroauto. 

Přesto všechno tedy Brusel Volkswagenu hrozí oněmi pokutami, což jej pro změnu nutí investovat do kolabujícího Rivianu. Kdyby to nebylo k pláči, je to k smíchu.

Témata:  Volkswagen Rivian akcie

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy