Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Volkswagen a Rivian jsou spolunocležníci ze zoufalství. Spolupracují kvůli obavě z pokut EU a z krachu

ilustrační fotografie
ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Akcie Volkswagenu dnes padají na letošní minimum, do blízkosti minima víceletého (viz graf níže). Až pět miliard dolarů totiž nově hodlá investovat do potácejícího se amerického výrobce elektroaut Rivian. Ten jen letos vykáže ztrátu nejspíše kolem tří miliard dolarů. A v příštím roce mu peníze mají dojít zcela.

Volkswagen a Rivian tak představují "spolunocležníky ze zoufalství". Dávají se dohromady kvůli vidině krachu na jedné straně a tučných "pokut za zaostalosti" na straně druhé.

Rivian by bez nynějšího "napojení na kapačky" Volkswagenu nejspíše skonal. Vždyť jeho akcie se od konce roku 2021 propadly o více než 90 %.

Volkswagen zase musí do amerického výrobce elektroaut investovat, aby dostál přísným normám EU, souvisejících s ambiciózní zelenou agendou Bruselu, jež nemá obdoby nikde jinde na světě. 

Bez rozšiřování výroby elektroaut by totiž Volkswagen čelil velkým pokutám. Jeho vlastní software pro elektroauta ale není dost konkurenceschopný, což mu snižuje prodeje a brání tedy v požadovaném rozšiřování výroby elektroaut. 

Kolabující Rivian se sice potácí, ale i tak je jeho software pokročilejší než ten Volkswagenu.

Podle analytiků společnosti Bernstein, jež spadá pod křídla francouzské banky Société Générale, je investice Volkswagenu do Rivianu "hřebíčkem do rakve" snah německé automobilky o rozvoj vlastního palubního softwaru. Už loni přitom musel Volkswagen investovat 700 milionů dolarů do čínské automobilky Xpeng, aby právě získal přístup k pokročilejšímu softwaru. Zřejmě to ale fakticky, z hlediska německé automobilky, byly peníze hozené do černé díry. 

Regulace EU tak vlastně zachraňují jinak již odepsané americké automobilky a pomáhají navyšovat zisk automobilkám čínským; taková socialistická internacionální družba 21. století. To ale určitě není recept na vzestup americké, a už vůbec ne eurounijní ekonomiky. Slavit mohou akorát v Pekingu. 

A ani Volkswagen nebude mít peníze na investice do amerických "zombie firem" věčně. Vždyť i investice do Rivianu se značnou pravděpodobností představuje házení peněz do černé díry. 

A je otázkou, kolik ještě peněz Volkswagen vůbec rozházet může. Prodeje jeho elektroaut v Evropě letos v prvním čtvrtletí spadly meziročně o výrazných 24 %, citelně klesají i v USA či v Číně. Trh s elektroauty totiž celosvětově ochabuje, neboť řidiči čelí vysokým cenám elektřiny, stále vysokým cenám nových elektroaut a nedostatečně rozvinuté nabíjecí infrastruktuře.

Oproti minulým létům také klesá podíl řidičů, kteří v průzkumech uvádějí, že si jako další vůz plánují pořídit elektroauto. 

Přesto všechno tedy Brusel Volkswagenu hrozí oněmi pokutami, což jej pro změnu nutí investovat do kolabujícího Rivianu. Kdyby to nebylo k pláči, je to k smíchu.

Témata:  Volkswagen Rivian akcie

Související

Aktuálně se děje

14. května 2025 11:21

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

Češi porazili celou EU. Chudoba se jim vyhýbá nejvíc

Češi jsou v rámci všech zemí EU nejméně ohrožení chudobou nebo sociálním vyloučením. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Eurostat. V roce 2024 bylo chudobou nebo sociálním vyloučením ohroženo 11,3 procenta obyvatel České republiky, což je nejnižší podíl ze všech zemí EU a také druhý nejnižší podíl v historii ČR. Lépe Česko dopadlo jen v roce 2021, kdy daný podíl činil 10,7 procenta. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Donald Trump

Komentář

Trump náhle ustoupil od cel. Trhy zaskočil slabý dolar

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa se zásadně přepočítala. Ve středu odpoledne středoevropského času bylo stále patrnější, že obchodní válku, kterou rozjela, nemá plně pod kontrolou. Alespoň podle vývoje kursu dolaru. Americká měna ji zradila. Trumpovi lidé čekali posilování dolaru, který ovšem místo toho oslaboval. Třeba česká koruna si vůči němu včera kolem půl čtvrté odpolední středoevropského času připisovala výrazné takřka procento.