Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stárnoucí vozový park v Česku: průměrné stáří aut dosahuje alarmující úrovně

Auto, ilustrační fotografie
Auto, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Průměrné stáří vozového parku v ČR je alarmující. Podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) dosahuje letos už 16,41 let a auta neustále stárnou. Za posledních deset let se  průměrné stáří registrovaných vozidel zvýšilo o 2,35 roku. Je však situace opravdu tak špatná? 

„Položili jsme si zásadní otázku: Jaká auta skutečně potkáváme na silnicích? Abychom získali odpovědi,  provedl náš tým datových odborníků rozsáhlé analýzy vozidel, která skutečně jezdí na STK.  Zjistili jsme, že osobní auta, která svědomitě jezdí na STK každé 2 roky mají průměrné stáří 12,74 let (pozn. do  výpočtu byla váženým průměrem zahrnuta i osobní auta do 4 let, která na technickou kontrolu ještě  nemusí). Nicméně některá vozidla jsou nabízena k prodeji a aktuálně platnou STK nemají. Pro správnější  pohled na vozidla v reálném provozu jsme také spočítali průměrné stáří těch osobních aut, která  úspěšně absolvovala povinnou technickou kontrolu v posledních 4 letech. Vyšlo nám průměrné stáří  13,79 let. I tato hodnota je tedy o 2,62 roku méně než průměrné stáří všech registrovaných vozidel,“  vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje trh a provádí odborné analýzy  v oblasti automotive. 

Ještě zajímavější pohled pak nabízí analýza průměrného stáří vozidel, která reálně jezdí po silnici.  „Zjistili jsme, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do 8 let  stáří,“ zdůrazňuje ředitel Cebia. Dodává, že ačkoli situace ohledně stáří vozidel není v České republice  ideální, není ani tak špatná, jak se na první pohled zdá. Skutečné stáří provozovaných vozidel má vliv i  na správný výpočet emisí. Česká republika je přitom v Evropě označována za nejtoxičtější zemi*.  V rámci výpočtů pracovala Cebia s unikátními VIN, tedy reálnými vozidly a jejich skutečnými nájezdy.  Jedná se tedy o dosud nejpřesnější analýzu. 



Důvodem, proč český vozový park vykazuje tak vysoké číslo, tedy průměrné stáří 16,41 roku, je 
skutečnost, že v České republice mají lidé více aut na osobu než ve většině zemí Evropy a každým rokem  se posunujeme v tomto žebříčku nahoru.  „Při zakoupení nového vozu do rodiny si Češi nechávají  stávající starší auta jako další auto do rodiny a stává se, že ho prakticky neprovozují nebo s ním ani nejezdí na STK,“ vysvětluje Martin Pajer. Za posledních deset let přibylo v Česku v rámci registrací více než 1,76 milionů osobních aut, přičemž počty vyřazených aut – vozidla vyvezená i zrušená – se vyjma  roků 2015 a 2016 nemění tak výrazně, jako narůstá vozový park. Tempo nárůstu počtu vozidel však  zpomaluje – v roce 2014 činil meziroční nárůst 4,07 %, zatímco letos za první tři kvartály „jen“ 1,54 %. 

Z hlediska velikosti vozového parku, tedy registrovaných vozidel, se Česká republika v rámci Evropy  nachází na 9. místě. Tato statistika od ACEA** přitom nebere v ohled počet obyvatel, pracuje čistě jen s počtem aut. Podle průměrného stáří pak České republice podle stejného zdroje náleží 28. místo z 29  evropských zemích, které byly součástí této analýzy. Starší vozidla než v ČR už mají jen v Řecku, kde  jejich průměrné stáří dosahuje 17,3 roku. Například v Německu dosahuje vozový park průměrného stáří jen rovných 10 let. 

Podle dat Eurostatu z roku 2023 se v rámci EU nacházíme na 10. pozici, co se týče podílu aut do 2 let  stáří. V případě vozidel do 10 let stáří klesáme na 14. pozici a dostává se před nás Slovinsko, Itálie,  Španělsko a Chorvatsko.

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

5. prosince 2024 10:50

4. prosince 2024 9:54

3. prosince 2024 10:12

Situace v českém průmyslu se zhoršuje už dva a půl roku. Trumpova cla zatím obavy nebudí

Provozní podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se letos v listopadu v porovnání s říjnovou situací dále zhoršily, a to výrazněji, než očekávala drtivá většina analytiků oslovených agenturou Bloomberg. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy