Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Evropa bez Ameriky: Kdo zaplatí účet za vlastní obranu

EUR
EUR
Foto: INCORP images

Americký bezpečnostní deštník, na který Evropa spoléhala desítky let, může velmi brzy zmizet. A co pak? Náklady na obranu bez USA by evropské státy vyšly na dodatečných 250 miliard eur ročně, tedy přibližně 3,5 % HDP. To je skok, který bude nutné pokrýt – ať už vyššími daněmi, škrty jinde, nebo dalším zadlužováním. 

Z analýzy Kielského institutu pro světové hospodářství (IfW) a think-tanku Bruegel jasně plyne, že ruská hrozba není abstraktní strašák, ale velmi reálná věc. Moskva za rok 2024 vyrobila či opravila 1 550 tanků, 5 700 obrněných vozidel a 450 dělostřeleckých systémů. To je produkce, která Evropě chybí, a pokud by došlo na otevřený konflikt, evropské armády nemají čím čelit. A to nemluvíme o dronech – jejich výroba vzrostla o 435 %.

Bez vojenské přítomnosti USA by Evropa musela sama nahradit bojeschopnost 300 000 amerických vojáků. Jenže tady narážíme na obrovský problém – evropské armády jsou roztříštěné a nekoordinované. I kdyby se počty vojáků naplnily, jejich bojová efektivita nebude odpovídat Američanům, kteří jsou zvyklí operovat jako soudržné, moderně vybavené jednotky. Evropané, rozdělení mezi 29 různých armád, by zkrátka bojovali méně efektivně.

A teď k jádru věci – kdo to všechno zaplatí? Analýza navrhuje, že část výdajů by mohla jít z evropského dluhového financování, část by platily národní rozpočty. Německo by například muselo okamžitě zvýšit svůj obranný rozpočet z 80 na 140 miliard eur ročně. Jenže zadlužení Evropy už tak letí nahoru a ekonomiky stagnují.

Kdo tedy reálně bude chtít zvedat výdaje na tanky, když veřejnost chce spíš nižší daně a vyšší výdaje na sociální programy?

Témata:  Evropa USA EUR

Související

Aktuálně se děje

10. března 2025 11:03

27. února 2025 17:08

Reklamy, které čtou myšlenky: Jak funguje personalizace cen a nabídek

Ať už nakupujeme online, nebo jen bezcílně procházíme internetem, reklama nás provází na každém kroku. Nejde ale zdá se pouze bannery – naopak, že obchodníci přesně vědí, co hledáme, a někdy nás dokonce dokážou přesvědčit, že danou věc skutečně potřebujeme. Jak funguje personalizace reklam, jak můžeme ovlivnit, co se nám zobrazuje, a proč se ceny stejného produktu mohou zobrazit podle uživatele?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy