Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Výrobce pražených oříšků a tyčinek Alika zvýšil zisk, jeho tržby ale klesly

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Společnosti Alika, která je největším tuzemským výrobcem pražených oříšků, sušeného ovoce a slaných tyčinek, v účetním roce 2020/2021 navzdory poklesu tržeb zvýšila čistý zisk na 8,5 milionu korun z 1,8 milionu korun v roce předchozích. Tržby Aliky se ale meziročně snížily o 12,2 milionu korun na 444,8 milionu korun. ČTK dnes údaje získala z výroční zprávy společnosti Alika, která sídlí v Čelčicích u Prostějova. Účetní rok firmy Alika začíná vždy v dubnu a končí následující rok v březnu.

Členka představenstva společnosti Alika Jana Kremlová ve výroční zprávě uvedla, že loňské hospodaření firmy poznamenala pandemie nového koronaviru, která měla negativní dopad na maloobchodní prodej. "Pokles (obratu) byl způsoben omezenými či pozastavenými dodávkami celé řadě zejména menších odběratelů," uvedla Kremlová. Dodala, že vedení firmy je ale s tržbami spokojeno. "S ohledem na situaci na trhu mohl být propad tržeb ještě výraznější," podotkla.

Firma Alika v účetním roce 2020/2021 zvýšila provozní zisk na 13,1 milionu korun z 2,2 milionu v roce předešlém. "Značný vliv na to má zejména zvýšení přidané hodnoty, když se vyšší ceny vstupních surovin podařilo promítnout do výstupních cen," komentovala ve výroční zprávě růst provozního zisku Kremlová. Podle ní se společnost loni opět potýkala s rostoucími cenami energií, přepravních služeb či pronájmu skladovacích prostor.

Ve finančních plánech na letošní rok vedení firmy Alika počítá s tržbami na úrovni 440 až 460 milionů korun. Kremlová neočekává výrazně negativní dopady pandemie koronaviru na hospodaření společnosti. "Predikce v této oblasti je velmi obtížná. Co lze ale předpovědět s téměř stoprocentní jistotou, je další nárůst dodávek přes stále oblíbenější e-shop," uvedla.

Většinu produkce Alika prodává na tuzemském trhu, kde v účetním roce 2020/2021 utržila 395 milionů korun. Firma loni exportovala zboží v hodnotě 56,2 milionu korun. Export míří především na Slovensko, do Německa, Polska, Rakouska a Nizozemska. Mezi hlavní odběratele z řad obchodních řetězců v ČR patří společnosti Makro, Kaufland, Ahold a Globus. Značnou část produkce od společnosti Alika odebírají pekařské velkoobchody i regionální obchodní sítě. Firma provozuje také internetový obchod.

Alika ročně v Čelčicích vyrobí několik tisíc tun zboží. Třetinu tržeb v účetním roce 2020/2021 získala z prodeje arašídů. Druhou nejprodávanější položkou byly mandle, na které připadlo 16 procent tržeb. Prodej máku tvořil devět procent tržeb, prodej kešu ořechů sedm procent a pistáciové oříšky se podílely na tržbách šesti procenty. Společnost Alika prodává také například lísková jádra, sušené švestky a různé tyčinky.

Firmu Alika založily v březnu 1992 dvě fyzické osoby. Společnost loni měla v průměru osm desítek pracovníků.

Témata:  ořechy

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.