Za ořechy jsou Češi ochotni utratit tisíce korun ročně, přibývají nové značky

Poptávka po oříšcích a produktech z nich, jako jsou například oříšková másla, na českém trhu podle prodejců roste. Lidé jsou ochotni za ně utratit tisíce korun ročně. Někteří obchodníci si však myslí, že trh je již přesycen a udrží se jen kvalitní produkty. Zejména kvůli zvyšujícím se cenám kontejnerové dopravy, ale i té silniční, prodejci ořechů budou muset do budoucna zdražovat. Vyplývá to z ankety ČTK.

Ilustrační fotografie
reklama

E-shop Aktin u ořechů, ořechových másel a cereálií zaznamenal podle svého majitele Michala Hubíka meziroční růst o 170 procent. K nejprodávanějším produktům podle něj aktuálně patří třeba lískovo-mandlový ořechový krém nebo krém arašídy s čokoládou. Košíky zákazníků se podle Hubíka výrazně liší. Studenti nakupují zpravidla do 1000 korun měsíčně, sportovci nebo matky zaměřené na zdravou stravou jsou ochotni v Aktinu utratit i několik tisíc korun za měsíc.

"Oříšky zažívají poslední roky znovuzrození. Zejména se dobře prodávají samostatné ořechy, a to nejvíce kešu a ořechové krémy, ale ty čisté bez konzervantů a umělých sladidel. Sledujeme nárůst poptávky meziročně o zhruba 25 procent," uvedla výkonná ředitelka společnosti Natu Kamila Hladká. Nejvíce zákazníci podle ní nyní poptávají arašídový krém a granolu slaný karamel. Nejčastěji na Natu podle Hladké nakupují ženy mezi 25 a 44 lety se zájmem o zdravý životní styl. V průměru za objednávku zaplatí 650 korun, za rok nakoupí až za 15.000 korun, řekla.

Ořechy jsou podle výkonného ředitele e-shopu Košík.cz Tomáše Jeřábka jednou z nejrychleji rostoucích on-line kategorií. Spolu se sušeným ovocem jsou podle něj součástí asi každého pátého nákupu. "Velice často se však jedná o méně zdravé formy, především slazené nebo solené. Mojí ambicí je, aby se oříšky objevovaly ve většině nákupů a navíc výrazně převažovaly ty zdravější formy," uvedl.

Podle něho je potenciál k rozvoji právě v kvalitě. Na tu upozorňuje i nová vlastní značka on-line supermarketu Košík.cz Mr. Nutly & friends. Nová značka začíná podle Jeřábka s nabídkou zhruba dvou desítek oříšků a sušeného ovoce. U většiny produktů si budou lidé moci vybrat balení po čtvrt, půl a kilogramu. Mr. Nutly brzy do prodeje podle Jeřábka zařadí také ořechové mouky, granoly či ořechová másla.

Nedostatek kontejnerů, lidí v námořní dopravě či koronavirová nákaza v přístavech způsobují podle Hladké zpožďování dodávek o týdny až měsíce. Prudce rostou ceny za kontejner. Zatímco v květnu loňského roku stál podle ní asi 2000 amerických dolarů (44.000 Kč), letos v květnu to bylo už 13.000 dolarů (286.000 Kč) a nyní v říjnu 22.000 dolarů (484.000 Kč).

Aktin podle Hubíka problém s dodávkami nemá, je třeba podle něj ale stále hlídat kvalitu. "Naše produkce není taková, jako mají nadnárodní korporace. Zatím se nám daří držet excelentní kvalitu, dodavatelé mají dobré úrody. Ceny oscilují, pravděpodobně povyrostou, ale pokusíme se to absorbovat, jak dlouho to půjde," dodal.

Témata: ořechy | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky