Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Šéf Tesly Elon Musk odmítá cla na dovoz čínských elektrických aut do USA

Tesla, ilustrační fotografie
Tesla, ilustrační fotografie
Foto: unsplash.com

Šéf Tesly v lednu varoval, že bez obchodních bariér čínské automobilky zničí veškerou konkurenci. V květnu však změnil názor a prohlásil, že dovozní cla nejsou nutná.

Elon Musk kritizoval americká vládní cla na čínská elektrická vozidla a označil tyto poplatky za „nedobré“ a narušující automobilový trh. Informuje The Guardian.

Uvedl to během videokonference Viva Technology v Paříži. To kontrastuje s jeho varováním z ledna, že jsou zapotřebí obchodní bariéry, jinak Čína „zničí většinu ostatních automobilových společností na světě“.

Ve videu zveřejněném ve čtvrtek 23. května Musk prohlásil, že není příznivcem opatření, která deformují trh. Minulý týden administrativa amerického prezidenta Joa Bidena oznámila zvýšení dovozních cel na řadu čínských produktů, včetně elektromobilů, s úmyslem podpořit výrobu v USA.

Bidenova administrativa plánuje od 1. srpna zvednout cla na čínské elektromobily až čtyřnásobně, na 100% z 25%. Bílý dům uvedl, že nová opatření ovlivňují dovážené čínské zboží v hodnotě 18 miliard USD (16,60 miliardy eur).

„Ani Tesla, ani já jsme o tyto tarify nežádali, ve skutečnosti jsem byl překvapen, když byly oznámeny. Věci, které brání svobodné výměně nebo deformují trh, nejsou dobré,“ řekl Musk na konferenci Viva Technology. „Tesla docela dobře konkuruje na trhu v Číně bez cel a bez podpory,“ prohlásil Musk s tím, že cla nepodporuje.

Nicméně data z průmyslu, která vyšla v pátek, naznačují, že Tesla od března snížila produkci svého nejprodávanějšího elektromobilu Model Y ve své továrně v Šanghaji o dvouciferný procentní podíl. Důvodem je klesající poptávka po starším modelu americké automobilky v Číně, druhém největším trhu, kde mezi výrobci elektrických vozů probíhá intenzivní cenová konkurence. Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, plánuje továrna v Šanghaji snížit výrobu Modelu Y nejméně o 20 % v období od března do června.

Data z Čínské asociace pro automobilový průmysl (CAAM) ukazují, že Tesla vyrobila v Číně v březnu letošního roku 49 498 kusů Modelu Y, což je o 17,7 % méně než v předchozím roce, a v dubnu 36 610 kusů, což představuje meziroční pokles o 33 %.

Témata:  Čína elektromobily Elon Musk USA Tesla

Aktuálně se děje

14. června 2024 9:44

13. června 2024 13:35

12. června 2024 11:13

Čínu stále obchází strašák deflace

Komentář Tomáše Volfa: Čína potvrdila mírný růst cen a nikoli jejich snižování, ale vyhráno zatím ještě nemá. Nebezpečí deflace je stále velmi reálné. Květnová inflace meziročně vzrostla jen o 0,3 %, meziměsíčně je Čína opět v deflaci, kdy ceny šly dolů o 0,1 %. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Německu hrozí, že bude rozvojovou zemí

Evropská ekonomika rychle ztrácí své někdejší zdánlivě neotřesitelné postavení ve světě. Dravější jsou jak Spojené státy, tak asijské země v čele s Čínou. To vše není nic nového. Nové je ovšem to, že nyní dramatická ztráta evropské konkurenceschopnosti začíná děsit evropské elity, které dosud měly tendenci takové problémy přehlížet, případně škarohlídy rovnou častovat označením typu „ruský agent“.