Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Šéf Tesly Elon Musk odmítá cla na dovoz čínských elektrických aut do USA

Tesla, ilustrační fotografie
Tesla, ilustrační fotografie
Foto: unsplash.com

Šéf Tesly v lednu varoval, že bez obchodních bariér čínské automobilky zničí veškerou konkurenci. V květnu však změnil názor a prohlásil, že dovozní cla nejsou nutná.

Elon Musk kritizoval americká vládní cla na čínská elektrická vozidla a označil tyto poplatky za „nedobré“ a narušující automobilový trh. Informuje The Guardian.

Uvedl to během videokonference Viva Technology v Paříži. To kontrastuje s jeho varováním z ledna, že jsou zapotřebí obchodní bariéry, jinak Čína „zničí většinu ostatních automobilových společností na světě“.

Ve videu zveřejněném ve čtvrtek 23. května Musk prohlásil, že není příznivcem opatření, která deformují trh. Minulý týden administrativa amerického prezidenta Joa Bidena oznámila zvýšení dovozních cel na řadu čínských produktů, včetně elektromobilů, s úmyslem podpořit výrobu v USA.

Bidenova administrativa plánuje od 1. srpna zvednout cla na čínské elektromobily až čtyřnásobně, na 100% z 25%. Bílý dům uvedl, že nová opatření ovlivňují dovážené čínské zboží v hodnotě 18 miliard USD (16,60 miliardy eur).

„Ani Tesla, ani já jsme o tyto tarify nežádali, ve skutečnosti jsem byl překvapen, když byly oznámeny. Věci, které brání svobodné výměně nebo deformují trh, nejsou dobré,“ řekl Musk na konferenci Viva Technology. „Tesla docela dobře konkuruje na trhu v Číně bez cel a bez podpory,“ prohlásil Musk s tím, že cla nepodporuje.

Nicméně data z průmyslu, která vyšla v pátek, naznačují, že Tesla od března snížila produkci svého nejprodávanějšího elektromobilu Model Y ve své továrně v Šanghaji o dvouciferný procentní podíl. Důvodem je klesající poptávka po starším modelu americké automobilky v Číně, druhém největším trhu, kde mezi výrobci elektrických vozů probíhá intenzivní cenová konkurence. Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, plánuje továrna v Šanghaji snížit výrobu Modelu Y nejméně o 20 % v období od března do června.

Data z Čínské asociace pro automobilový průmysl (CAAM) ukazují, že Tesla vyrobila v Číně v březnu letošního roku 49 498 kusů Modelu Y, což je o 17,7 % méně než v předchozím roce, a v dubnu 36 610 kusů, což představuje meziroční pokles o 33 %.

Témata:  Čína elektromobily Elon Musk USA Tesla

Aktuálně se děje

25. června 2024 12:47

24. června 2024 9:27

23. června 2024 13:17

WSJ: EU chce prohloubit průmyslovou spolupráci s Čínou. Podle listu tím ale dost riskuje

Chystaná cla na čínská elektroauta, která jsou v plánu od příštího měsíce, nemají být – v očích Bruselu – úvodním výstřelem v obchodní válce. Evropská unie naopak tiše akceptuje vznik „eurounijně-čínského průmyslového komplexu“. V podstatě tedy již přijala fakt, že čínská elektroauta jsou natolik konkurenceschopná, že evropští výrobci – zatížení regulacemi a normami, jež nesnesou srovnání nikde jinde ve světě – proti většině z nich nemají příliš šancí. Proto se se svým soupeřem hodlá spíše spojit než s ním zápolit; chce jej jen přimět k tomu, aby své elektrovozy vyráběl v EU, a ne v Číně. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Emmanuel Macron

Komentář

Od Macrona dávají ruce pryč už i nejbližší spolustraníci. Jeho pád vrací do sedla Němce, kteří shazují ze stolu společné půjčování EU

Emmanuel Macron už je politicky "mrtvý muž", pryč od něj dávají ruce i jeho nejbližší spolustraníci. V křeči ze svého hořkého konce vrší chybu na chybu; Francouze dokonce začal strašit občanskou válkou. Kalich hořkosti má francouzský prezident pít až do roku 2027. Stále naléhavější otázkou však je, zda jej vypije opravdu až do dna, či zda rezignuje ještě před koncem řádného mandátu.