Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Po pandemii v Česku udeří velká inflace, varují experti. Restaurace chystají zdražení až o dvacet procent

CZK
CZK
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Komentář Lukáše Kovandy: Češi si musí po pandemii připravit na tak rychlé znehodnocování svých úspor, na jaké absolutně nejsou zvyklí. Podle expertů poradenské společnosti PwC může spotřebitelská inflace v ČR vystoupat až na deset procent. Takové tempo růstu cen Češi naposledy pocítili v létě roku 1998. Celá jedna generace tak vůbec nemá s takovým růstem cen zkušenost.

Zdražení až o dvacet procent chystají po otevření po pandemii hospody a restaurace v ČR. Vyplývá to z předpokladu Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Budou se snažit dohnat ztracené tržby. Zároveň se budou snažit využít euforie natěšených zákazníků a jejich ochoty utrácet více než dříve i z důvodu jisté sounáležitosti s podnikateli v gastronomii. Ti patří v důsledku pandemických opatření k nejhůře zasaženým. 

Na druhou stranu pandemie Čechy naučila například oblíbené pivo konzumovat doma, takže je otázka, zda budou ochotni vyšší ceny tolerovat i po odeznění prvotní euforie z otevření hospod.  

PwC je zkráceným názvem PricewaterhouseCoopers, což je mezinárodní síť renomovaných poradenských společností, které poskytují auditorské, daňové a konzultační služby.  

Témata:  inflace ekonomika Peníze

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

Za sliby Stačilo! by Česko zaplatilo tvrdou daň

Pokud by hnutí Stačilo! svůj program kompletně prosadilo tak, že by byl platný trvaleji, vyjde to v nadcházejících letech veřejné rozpočty ČR dohromady na stovky miliard korun dodatečných výdajů navíc, tedy oproti stavu, kdy program hnutí Stačilo! realizován nebude.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

online prodejce Shein

Komentář

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.