Nejčastěji nabízeným benefitem je stravování, nabízí ho 93 procent firem

Nejčastějším benefitem, který firmy poskytují zaměstnancům, je stravování, nabízí ho 93 procent společností. Roste zejména obliba stravenkového paušálu, který poskytuje zhruba polovina firem. Vyplývá to z průzkumu mezi českými společnostmi, který dnes představila Hospodářská komora ČR. Pro firmy je poskytování paušálu jednodušší než provoz firemní kantýny, zároveň s ním není spojená taková administrativa jako s papírovými stravenkami.

Ilustrační fotografie
reklama

Stravenkový paušál byl zaveden od roku 2021. Umožňuje zaměstnavatelům poskytovat zaměstnancům daňově zvýhodněný příspěvek na stravování v peněžní formě, který nepodléhá odvodům a daním.

Zhruba dvě třetiny firem, které dnes využívají stravenkový paušál, jím nahradily papírové stravenky. Nejčastěji na paušál přešly malé a střední firmy. V současnosti podle průzkumu Hospodářské komory ČR poskytuje zaměstnancům papírové stravenky 6,3 procenta firem. Elektronické stravenky nabízí 12,4 procenta společností, závodní stravování umožňuje 15,6 procenta firem.

"Pokud na to jsou prostory, firemní kantýny ve velkých společnostech přežívají a stále jsou velmi oblíbené. Část firem, hlavně s menším kolektivem, zkouší dovážení jídla na pracoviště. Pokud není možnost to dělat, firmy intenzivně sahají po stravenkovém paušálu," řekl viceprezident Hospodářské komory a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Druhým nejčastějším benefitem, který firmy poskytují, jsou služební telefon a notebook, nabízí ho 74 procent společností. Podle Hospodářské komory ČR rozšíření tohoto benefitu lze přičíst i skutečnosti, že v řadě firem jsou telefon a notebook nutné i pro výkon zaměstnání. Dvě třetiny firem nabízejí příspěvek na penzijní nebo životní pojištění, 58 procent nabízí možnost profesího vzdělávání. Shodně 54 procent uvádí jako benefit občerstvení na pracovišti nebo možnost práce z domova, 53 procent firem nabízídovolenou nad rámec čtyř týdnů stanovených zákonem.

Tři pětiny firem uvádějí, že benefity poskytují kvůli udržení konkurenceschopnosti firmy, pro stejný počet je nabízení benefitů součástí firemní kultury. Zhruba polovina společností je přesvědčena, že nabídka benefitů zvyšuje produktivitu práce, pro 43 procent je motivací k jejich poskytování optimalizace mzdových nákladů. Tlak odborů je pro poskytování benefitů okrajový, jako důvod ho uvádí pět procent firem.

Témata: firmy | benefity | obědy | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky