Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest organizuje hromadný přechod na vytápění peletami

pelety
pelety
Foto: Pixabay

Spotřebitelská organizace dTest spustila registraci do hromadného nákupu kamen na pelety a dřevěných pelet s názvem „Chci kamna (n)a pelety“. Kampaň cílí především na spotřebitele, kteří vytápí jednotlivé místnosti lokálními topeništi, tedy i chataře a chalupáře. Smyslem je dojednat výhodnější ceny pro pořízení pelet a peletových kamen se vzduchovým výměníkem, které budou menší zátěží pro ovzduší než například kamna na uhlí a brikety.

Rekreační objekty jako chaty či chalupy obvykle nedosáhnou na státní dotace, které podporují přechod na ekologičtější řešení vytápění. Přesto lokální topeniště produkují tolik zdraví škodlivých emisí, že ekologičtější způsob vytápění je v zájmu všech obyvatel. Pelety jsou ohleduplnější k životnímu prostředí, při jejich spalování vzniká podstatně méně škodlivin než při topení nedostatečně proschlým dřevem, při pálení odpadu nebo hnědého uhlí v kotlích, které pro jeho spalování nejsou určené. Navíc peletová kamna mají řadu praktických výhod – vyšší výhřevnost, automatické elektrické zapalování, regulované hoření. Díky automatickému podavači navíc stačí doplňovat palivo méně často.

Pomoci s pořízením nových kamen má dTest, který nedávno provedl nezávislé testy peletových kamen i pelet. „Nejlepší hodnocení v testu získala peletová kamna, která nás potěšila nízkými emisemi při hoření a bezproblémovou bezpečností při různých scénářích přehřátí, přeplnění nebo selhání elektronických systémů kamen,“ shrnuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

V rámci kampaně „Chci kamna (n)a pelety“ dTest organizuje hromadný nákup i samotného paliva – tedy dřevěných pelet. Zájemci si mohou vybrat, zda chtějí pouze kamna, či pouze pelety nebo kombinaci obojího.

dTest nakoupil a otestoval pelety v 15kg balení od různých výrobců; balené pelety totiž lépe odolávají vlhkosti a manipulace s nimi je jednodušší. Laboratoř zjišťovala, kolik tepla dokáží pelety vyrobit, jestli nemají vysoký obsah vody, zda po nich nezůstává moc popela nebo se při přepravě nedrolí. „Osm z deseti testovaných dřevěných pelet získalo dobré celkové hodnocení. Oslovíme proto jejich výrobce a distributory, aby nabídli spotřebitelům co nejvýhodnější cenu při hromadném nákupu,“ říká Eduarda Hekšová.

Jak bude hromadný nákup probíhat? Lidé se mohou zcela zdarma a bez závazků registrovat na webových stránkách kampaně www.ChciKamnaNaPelety.cz. Účast v kampani je otevřená všem domácnostem z ČR. „Účastníci musí při registraci uvést pouze několik základních údajů, jako je jméno, telefonní číslo a e-mailová adresa.

Po ukončení registrační fáze oslovíme dodavatele kamen a pelet, aby nabídli co nejvýhodnější podmínky pro skupinu registrovaných spotřebitelů,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Jedinou nevýhodou projektu je, že účastníci nemohou na nová kamna získat státní dotaci v programu MŽP Nová zelená úsporám.

Kampaň „Chci kamna (n)a pelety“ je součástí neziskového projektu Clear 2.0, který dTest realizuje ve spolupráci s dalšími evropskými spotřebitelskými organizacemi a za podpory Evropské unie. 

Témata:  dTest pelety

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.