Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Afghánská měna prudce oslabuje. Guvernér centrální banky prchl ze země a stěžuje si na prezidenta

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Afghánská měna, afghání, dnes znehodnotila na nejslabší úroveň vůči americkému dolaru v historii. Jeden dolar teď vyjde na 83,5 afghání. Jenom dnes afghánská měna oslabuje o 1,7 procenta, nejvýrazněji od Vánoc 2017.

Afghání výrazněji oslabil už začátkem července. Lidé v zemi tehdy v obavě z dalšího postupu Tálibánu začali směňovat domácí měnu za dolary, ty pak schraňovat a posílat do zahraničí. To vytvořilo tlak na oslabení afghánské měny.  

Úřadující guvernér afghánské centrální banky, Adžmal Ahmádí, na svém twitterovém účtu (zde) uvádí, že v pátek minulý týden bance bylo kvůli kriticky se zhoršující bezpečnostní situaci v zemi zastaveno zásobování dolary. V sobotu tak centrální banka musela omezit možnost dolarové směny, což dále umocnilo již tak intenzivní paniku. Navíc se rozšířily spekulace, že Ahmádí ze země prchl. Úřadující guvernér ale ještě v sobotu vedl jednání s bankami a devizovými obchodníky, jež měla situaci uklidnit. 

Po nedělním pádu Kábulu do rukou Tálibánu ovšem Ahmádí skutečně prchl, na palubě vojenského letounu. Podle guvernéra chaos v zemi zesiluje fakt, že prezident Ašraf Ghání, jenž rovněž zemi opustil, nepověřil jejím vedením žádnou přechodnou vládu.  

Témata:  Afghánistán,  ekonomika,  komentář

Aktuálně se děje

22. října 2026 12:25

Letiště Praha nabídne v zimě 145 destinací. Přibudou nové linky do exotiky i Evropy

Zimní letový řád pražského letiště přinese 20 nových destinací a celkem 69 leteckých dopravců. Cestující budou moci využít nové spoje do evropských měst, Asie i exotických letovisek. Letiště očekává, že během zimní sezony odbaví více než 6,5 milionu cestujících.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Aleš Juchelka (ANO)

Stát přidá firmám na zaměstnance se zdravotním postižením. Podpora vzroste o desítky tisíc

Zaměstnavatelé, kteří vytvářejí pracovní místa pro osoby se zdravotním postižením, získají od státu vyšší podporu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze 48 na 90 tisíc korun na jednoho zaměstnance. Růst čeká také mzdový příspěvek, který se od ledna 2027 zvýší o 2500 korun měsíčně. Novela zákona o zaměstnanosti zároveň slibuje méně administrativy a pružnější pravidla pro vytváření pracovních míst.