V práci je důležité nejen plnit své úkoly, ale také umět odmítnout zadání, která nepatří do kompetence pracovníka nebo jsou zbytečná. Jak však poznat správný okamžik, kdy říct nadřízeným nebo kolegům jasné NE?
„K výbavě každého pracovníka patří ochota a vstřícnost. Někdy sice každému nezbývá než dělat práci tak troch navíc, avšak i to má své meze. Nenechejte se zatlačit do pozice, kdy budete dělat práci za jiné,“ radí Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire.
Snad každý narazil na zdatné manipulátory, kteří svou práci dovedou delegovat na jiné a sami si neoprávněně užívají volno navíc. „Pokud vás kolega požádá o výpomoc výjimečně, je dobré mu vyhovět. Můžete pak očekávat, že když se sami ocitnete v časové nouzi, spolupracovník vám podobným způsobem vyjde vstříc,“ uvádí Tomáš Surka.
Jakmile však kolega opakovaně zneužívá vaši pomoc, je na místě jeho požadavek odmítnout. To samé platí pro úkoly, které lze označit za zbytečné.Často se stává, že nadřízení nebo kolegové zvou na pracovní jednání i ty, kteří se takové schůzky účastnit vůbec nemusí. Ztrácejí tím spoustou svého času. Podle různých průzkumů si pracovníci na zbytečné schůzky stěžují velmi často. Proto není na škodu, když zaměstnanec svou účast na jednání, které nesouvisí s jeho agendou, odmítne.
Svou nepřítomnost je však dopředu vhodné vedoucím i kolegům správně vysvětlit. „Řekněte například, že pro všechny bude efektivnější, když se v tomto čase budete věnovat svým úkolům a že vaše účast na jednání by nebyla přínosná ani pro svolavatele schůzky ani pro vás osobně,“ uvádí Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire.
Záporné stanovisko by mělo být reakcí také na úkoly, u kterých je stanovený termín pro splnění zcela nerealistický. Na to, že zadání splnit tak rychle není možné, je nutné upozornit co nejdříve po jeho představení.
Mnozí lidé dnes také od svého okolí očekávají, že bude díky mobilním telefonům k dispozici někdy i 24 hodin denně. Na e-maily mimo běžnou pracovní dobu určitě není nutné odpovídat ihned. Týká se to i telefonických hovorů.
A jasné NE má také zaznít tehdy, když dostanete za úkol vypracovat například nějaké hodnocení nebo zprávu, o jejíž zbytečnosti jste od začátku zcela přesvědčeni.
„Nadřízení i kolegové musí chápat, že pracovat správným způsobem je možné jen tehdy, když má každý pracovník dostatek času na odpočinek, na své přátele a na koníčky. I proto je důležité umět v práci říkat NE,“ uzavírá Tomáš Surka.
Témata: práce, zaměstnanci, zaměstnavatelé
Související
8. listopadu 2024 9:41
5. listopadu 2024 15:40
9. září 2024 10:03
6. září 2024 15:14
30. srpna 2024 15:49