Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kdy říct nadřízeným nebo kolegům jasné NE?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V práci je důležité nejen plnit své úkoly, ale také umět odmítnout zadání, která nepatří do kompetence pracovníka nebo jsou zbytečná. Jak však poznat správný okamžik, kdy říct nadřízeným nebo kolegům jasné NE?

„K výbavě každého pracovníka patří ochota a vstřícnost. Někdy sice každému nezbývá než dělat práci tak troch navíc, avšak i to má své meze. Nenechejte se zatlačit do pozice, kdy budete dělat práci za jiné,“ radí Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire.

Snad každý narazil na zdatné manipulátory, kteří svou práci dovedou delegovat na jiné a sami si neoprávněně užívají volno navíc. „Pokud vás kolega požádá o výpomoc výjimečně, je dobré mu vyhovět. Můžete pak očekávat, že když se sami ocitnete v časové nouzi, spolupracovník vám podobným způsobem vyjde vstříc,“ uvádí Tomáš Surka.

Jakmile však kolega opakovaně zneužívá vaši pomoc, je na místě jeho požadavek odmítnout. To samé platí pro úkoly, které lze označit za zbytečné.Často se stává, že nadřízení nebo kolegové zvou na pracovní jednání i ty, kteří se takové schůzky účastnit vůbec nemusí. Ztrácejí tím spoustou svého času. Podle různých průzkumů si pracovníci na zbytečné schůzky stěžují velmi často. Proto není na škodu, když zaměstnanec svou účast na jednání, které nesouvisí s jeho agendou, odmítne.

Svou nepřítomnost je však dopředu vhodné vedoucím i kolegům správně vysvětlit. „Řekněte například, že pro všechny bude efektivnější, když se v tomto čase budete věnovat svým úkolům a že vaše účast na jednání by nebyla přínosná ani pro svolavatele schůzky ani pro vás osobně,“ uvádí Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire.

Záporné stanovisko by mělo být reakcí také na úkoly, u kterých je stanovený termín pro splnění zcela nerealistický. Na to, že zadání splnit tak rychle není možné, je nutné upozornit co nejdříve po jeho představení.

Mnozí lidé dnes také od svého okolí očekávají, že bude díky mobilním telefonům k dispozici někdy i 24 hodin denně. Na e-maily mimo běžnou pracovní dobu určitě není nutné odpovídat ihned. Týká se to i telefonických hovorů.

A jasné NE má také zaznít tehdy, když dostanete za úkol vypracovat například nějaké hodnocení nebo zprávu, o jejíž zbytečnosti jste od začátku zcela přesvědčeni.

„Nadřízení i kolegové musí chápat, že pracovat správným způsobem je možné jen tehdy, když má každý pracovník dostatek času na odpočinek, na své přátele a na koníčky. I proto je důležité umět v práci říkat NE,“ uzavírá Tomáš Surka.

Témata:  práce zaměstnanci zaměstnavatelé

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

29. července 2025 12:43

Podvod na první pohled nepoznáte. Sociální sítě se hemží falešnými nabídkami známých značek

Ležíte večer v posteli a bezmyšlenkovitě projíždíte sociální sítě. Najednou se objeví nabídka, která vypadá jako splněný sen. Zboží, po kterém už dlouho pokukujete, za zlomek ceny, a navíc od známého prodejce. Nemůžete uvěřit, že právě vám se poštěstilo narazit na tak výhodnou akci. Rychle klikáte a začínáte vyplňovat údaje, které vás dělí od skvělého nákupu. Jedná se ale ve skutečnosti o výhodný nákup, nebo jste právě naletěli podvodníkovi?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod.