Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kdy říct nadřízeným nebo kolegům jasné NE?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V práci je důležité nejen plnit své úkoly, ale také umět odmítnout zadání, která nepatří do kompetence pracovníka nebo jsou zbytečná. Jak však poznat správný okamžik, kdy říct nadřízeným nebo kolegům jasné NE?

„K výbavě každého pracovníka patří ochota a vstřícnost. Někdy sice každému nezbývá než dělat práci tak troch navíc, avšak i to má své meze. Nenechejte se zatlačit do pozice, kdy budete dělat práci za jiné,“ radí Tomáš Surka, Managing Partner v personálně-poradenské společnosti Devire.

Snad každý narazil na zdatné manipulátory, kteří svou práci dovedou delegovat na jiné a sami si neoprávněně užívají volno navíc. „Pokud vás kolega požádá o výpomoc výjimečně, je dobré mu vyhovět. Můžete pak očekávat, že když se sami ocitnete v časové nouzi, spolupracovník vám podobným způsobem vyjde vstříc,“ uvádí Tomáš Surka.

Jakmile však kolega opakovaně zneužívá vaši pomoc, je na místě jeho požadavek odmítnout. To samé platí pro úkoly, které lze označit za zbytečné.Často se stává, že nadřízení nebo kolegové zvou na pracovní jednání i ty, kteří se takové schůzky účastnit vůbec nemusí. Ztrácejí tím spoustou svého času. Podle různých průzkumů si pracovníci na zbytečné schůzky stěžují velmi často. Proto není na škodu, když zaměstnanec svou účast na jednání, které nesouvisí s jeho agendou, odmítne.

Svou nepřítomnost je však dopředu vhodné vedoucím i kolegům správně vysvětlit. „Řekněte například, že pro všechny bude efektivnější, když se v tomto čase budete věnovat svým úkolům a že vaše účast na jednání by nebyla přínosná ani pro svolavatele schůzky ani pro vás osobně,“ uvádí Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire.

Záporné stanovisko by mělo být reakcí také na úkoly, u kterých je stanovený termín pro splnění zcela nerealistický. Na to, že zadání splnit tak rychle není možné, je nutné upozornit co nejdříve po jeho představení.

Mnozí lidé dnes také od svého okolí očekávají, že bude díky mobilním telefonům k dispozici někdy i 24 hodin denně. Na e-maily mimo běžnou pracovní dobu určitě není nutné odpovídat ihned. Týká se to i telefonických hovorů.

A jasné NE má také zaznít tehdy, když dostanete za úkol vypracovat například nějaké hodnocení nebo zprávu, o jejíž zbytečnosti jste od začátku zcela přesvědčeni.

„Nadřízení i kolegové musí chápat, že pracovat správným způsobem je možné jen tehdy, když má každý pracovník dostatek času na odpočinek, na své přátele a na koníčky. I proto je důležité umět v práci říkat NE,“ uzavírá Tomáš Surka.

Témata:  práce zaměstnanci zaměstnavatelé

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.