Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Prosincový jízdní řád na železnici přinese redukci počtu vlaků

Prosincový jízdní řád na železnici přinese redukci počtu vlaků

Foto: Radek Sycha, MoneyMAG.cz

Prosincový začátek nového jízdního řádu na železnici přinese redukci počtu vlaků, které objednává a platí stát, celkem více než o sedm procent. Státní rozpočet však podle úterního vydání deníku E15 mnoho neušetří.

Smlouva mezi dopravcem a ministerstvem dopravy na příští rok sice není ještě formálně podepsána, ale dráhy podle ní za dálkové vlaky dostanou od státu 3,95 miliardy korun. To je o pouhých 50 milionů (zhruba o 1,2 procenta) méně než letos. Dříve oznámený konec dotací pro vlaky na nejziskovější české trati mezi Prahou a Ostravou je tak spíše symbolickým gestem vůči soukromým dopravcům; v září na trať vyjel RegioJet, příští rok se sem chystá Leo Express.

Vlaky z hlavního města na sever Moravy si totiž na sebe vesměs vydělaly a dotace či případný zisk mohly putovat na jiné, ztrátové spoje. Ty je nyní třeba dofinancovat. Navíc pod dotace se po roce vrací několik dálkových vlaků z Břeclavi na Ostravu, které dráhy letos zkoušely provozovat na své podnikatelské riziko. To nevyšlo.

„Proti dubnovým plánům jsme také dorovnali jízdu v taktu na tratích Brno–Ostrava a Praha– Hradec Králové,“ uvedl Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy. Stát na druhé straně přestal platit vlaky mezi Pardubicemi a Jihlavou a Lužnou u Rakovníka a Chomutovem. Na prvně jmenované tak rychlíky zcela končí, na chomutovské trati si tři páry vlaků denně zaplatil kraj.

Dotovaný rychlíkový provoz výrazně prořídne i na některých dalších tratích, například Praha–Písek–České Budějovice. Dráhy jej ale nemohou suplovat na své vlastní náklady, jako je tomu u ostravských vlaků. Proti prvnímu návrhu grafikonu z dubna se státní objednávka rychlíků ztenčí o téměř sedm procent, při započtení ostravských vlaků je meziroční úbytek dotovaných spojů ještě vyšší.

Témata:  vlaky

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy