Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Na internetu už prodává většina obchodních řetězců

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Pokud se Češi rozhodnou nakupovat u své oblíbené značky na internetu, ve většině případů uspějí. Už tři čtvrtiny největších obchodních řetězců u nás totiž nabízejí vlastní e-shop. Na rozdíl od loňského roku je již e-shop samozřejmostí například i pro prodejce sportovního vybavení nebo zboží z kategorie krása a zdraví. Vyplývá to z výzkumu, který připravila konzultační společnosti ACOMWARE ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.

Ze 125 prodejců v 16 různých segmentech dnes vlastní e-shop provozuje již 91 firem. V celkem 7 segmentech už platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. „Zatímco loni bylo takových segmentů 5, letos je jich již 7. Konkrétně přibylo sportovní vybavení a zboží pro zdraví a krásu. Kromě nich nabízejí své produkty na internetu také všichni významní prodejci hraček, knih, koberců, zverimexu či vybavení do koupelen,“ vysvětluje Ondřej Klega, vedoucí marketingu v konzultační společnosti ACOMWARE. Podle Klegy je postupný nárůst e-shopů logickou reakcí na atraktivitu e-commerce trhu, který v Česku meziročně roste přes 20 % a v loňském roce dosáhl obratu 98 miliard Kč.Již loni začaly firmy reagovat na přesun zákazníků z běžných počítačů na mobilní zařízení, které využívají nejen k hledání zboží, ale též k nákupům. „Mobilní nebo responzivní web, který umožňuje korektní zobrazení na mobilních zařízeních, už má 70 % prodejců. Za poslední dva roky se toto číslo významně zvýšilo o více než dvojnásobek. Je to logická reakce na dění na trhu, vždyť z mobilů již v některých segmentech pochází i vyšší desítky procent nákupů, a toto číslo ještě v budoucnu poroste,“ vysvětluje Klega.

Pozitivně se vyvíjí také nabídka služeb, které jednotliví obchodníci na internetu nabízejí. Možnost vyzvednout si zboží objednané na internetu v kamenné prodejně nabízí podobně jako loni 75 % firem. Výrazně se navíc zvýšilo množství obchodníků, kteří v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží v prodejně skladem – aktuálně tuto informaci najdeme u poloviny firem (49 %). Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 % obchodníků.Nejhledanějším prodejcem na internetu zůstal i v minulém roce Lidl, který ale svůj e-shop plánuje spustit až v letošním roce. „V první desítce pak vedle něj najdeme hlavně prodejce potravin, jako jsou Kaufland (3.), Penny (4.), Albert (6.) nebo Tesco (7.). Paradoxně s výjimkou posledního Tesca ještě všichni způsob, jak nabídnout nákup potravin a dalšího sortimentu online, teprve připravují,“ říká Klega. Výzkum agentury ACOMWARE se rovněž poprvé zaměřil na využívání sociálních sítí jednotlivými obchodníky. Pokud obchodní řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %. „Sociální sítě jsou vynikajícím místem pro řešení zákaznické podpory, ale také pro podporu marketingu. Firmy, které je zatím nevyužívají, by to měly do budoucna napravit,“ uzavírá Klega.

Hlavní závěry retailové studie:

Celkem 73 % největších obchodních řetězců v ČR už prodává své zboží ve vlastním e-shopu – celkem jde o 91 firem, loni to bylo 84. V celkem 7 segmentech již platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. Nově jde o sport a krásu a zdraví, již dříve to stejné platilo pro knihy, hračky, koberce, zverimex a vybavení do koupelen. Mobilní nebo responzivní web nabízí již 70 % firem, naopak počet mobilních aplikací stagnuje. Vyzvednutí zboží v kamenné prodejně nabízí 75 % firem, podobně jako loni. Výrazně se ale zvýšilo množství firem, které v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží skladem v prodejně – aktuálně tuto informaci najdete u poloviny firem (49 %). Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 %. Pokud české řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak nejčastěji na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %. Nejhledanější značkou na českém internetu je stále Lidl, následovaný IKEA a nově Kauflandem. Do první desítky premiérově poskočil Jysk, konkrétně na 9. místo. Přibývá firem s vynikajícím hodnocením nad 97 % na Heureka.cz – je jich už 21 %. Vůbec nejlépe hodnocený je e-shop Svět zdraví.

Témata:  supermarkety obchody e-shopy počítače

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.