Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pražské letiště v příštím roce investuje více než miliardu do opravy runwaye

Pražské letiště v příštím roce investuje více než miliardu do opravy runwaye

Foto: Jan Zýka / INCORP images

Pražské letiště dá v následujících třech letech více než miliardu korun do generální opravy téměř 50 let staré hlavní vzletové a přistávací dráhy. V pátek o tom informoval deník E15.

Ranvej, často označovaná jako letištní babička, vykazuje řadu poruch, na jejichž odstranění už nestačí každoroční pravidelná údržba. Ve škále závad dominují například praskliny betonových desek, vylamování betonu nebo poškození asfaltového krytu. Podle ředitele letiště Jiřího Pose je generální oprava nezbytná. Hlavní ranveji má sice v roce 2017 odlehčit nová paralelní dráha, opravu „babičky“ prý ale do té doby odkládat nelze.

„Opravu budeme financovat z vlastních zdrojů, které máme našetřeny ze zisků minulých let,“ řekl deníku E15 Pos. Úplná rekonstrukce se neobejde bez omezení provozu. Bude proto probíhat ve třech etapách v následujících třech letech, vždy tři měsíce v roce.

Příští rok v květnu se celá ranvej uzavře a letadla budou využívat vedlejší příčnou dráhu. Na tu se nalétává přes hustě osídlené části města. „Od půlnoci do pěti ráno proto tuto dráhu nebudeme využívat,“ řekl Pos. Od června se začne částečně využívat i opravovaná dráha, bude ovšem zkrácena.

V souvislosti s chystanou výstavbou zcela nové ranveje chystá letiště i další stamilionové investice. Na zhruba půlmiliardu vyjde rozšíření čističky odpadních vod, podobnou sumu si vyžádá i přesun depa autocisteren, které zásobují letadla. Nová dráha by se měla podle Pose začít stavět v roce 2014, první letadla ji využijí počátkem roku 2017. Letiště za ní zaplatí devět miliard korun, které získá zřejmě z externích zdrojů.

Nová ranvej bude sloužit především pro přistávání, zatímco ze zrenovované „babičky“ budou stroje startovat. Na skokové zvýšení kapacity po otevření nové dráhy se letiště bude chystat v příštích letech. V běhu je například projekt takzvaného prstu D v jižní části druhého terminálu. Ten má umožnit příjem většího počtu cestujících.

Investice do opravy dráhy bude největší od dob výstavby druhého „schengenského“ terminálu, který byl zprovozněn v roce 2006.

Témata:  letiště

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy