Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Řidičům autobusů stoupnou mzdy skoro o čtyřicet procen

Autobusy, ilustrační fotografie
Autobusy, ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Mzdy řidiček a řidičů veřejných linkových autobusů v regionech výrazně stoupnou. Ministerstvo práce a sociálních věcí úspěšně zprostředkovalo dohodu při složitých tripartitních jednáních mezi dopravci, zástupci vlády, krajů a zaměstnaneckými odbory. Opatření by mělo být účinné od prvního ledna příštího roku.

„Mzdy řidičů veřejné linkové osobní autobusové dopravy neodpovídaly namáhavosti takové práce, ztíženému pracovnímu prostředí a hlavně velké odpovědnosti, kterou mají za cestující. Již delší dobu se tak u nich projevuje nespokojnost s oceněním jejich práce, zejména ve vztahu ke značnému rozsahu času, který s výkonem tohoto povolání souvisí. Jsem rád, že všichni aktéři našli po měsících velmi složitých jednání a dohadování společnou řeč,“ uvedl I. náměstek ministryně, náměstek pro řízení sekce IT Robert Baxa. Podle návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí se navýší řidičkám a řidičům linkových autobusů nejnižší mzda ze současných 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun za hodinu a zhruba 7 korun za ztížené pracovní prostředí. Stoupnou také příplatky za čekání mezi jízdami, tzv. čekačky, dosavadní minimum 50 korun, nově to bude 88 korun. „Řidičky a řidiči tráví mimo domov běžně přes patnáct hodin a kvůli dlouhým přestávkám, ve kterých se nemůžou věnovat svým rodinným nebo osobním zájmům, jsou však za volantem třeba jen polovinu z této doby. Tomu odpovídá i jejich výdělek, který je dlouhodobě výrazně podhodnocený, a to zejména kvůli odpovědnosti za cestující. Přestávky navíc tráví často v prostředí bez sociálního zázemí, kde jsou vystaveni nepříznivým vlivům počasí. Ministerstvu práce a sociálních věcí se podařilo vyjednat a prosadit značné navýšení mzdy řidičů a řidiček o několik desítek procent,“ doplnila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Ke zvýšení mezd může dojít díky zařazení řidičů veřejných linkových autobusů do vyšší skupiny prací v zájmu zvýšení úrovně jejich zaručené mzdy, a zavedení nového pracovního režimu pro účely poskytování příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí, spočívajícího ve výkonu práce rozděleném do více časových úseků, ve kterých nemůže zaměstnanec realizovat své osobní a rodinné zájmy nebo nemá zajištěno sociální zázemí a ochranu před nepříznivými vlivy prostředí, ve kterém je nucen toto přerušení trávit. Cílem návrhu je i zvýšení minimální sazby odměny za čekání mezi spoji. Díky velmi nízkým mzdám je v regionech velký nedostatek řidiček a řidičů, stejně jako uchazečů o toto zaměstnání. MPSV předpokládá, že výrazné zvýšení mezd by mohlo zastavit jejich odchody a za volant autobusů přilákat více lidí.

Témata:  autobusy platy / mzdy

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:44

Předpověď počasí na noc a úterý 19. listopadu

Přes naše území přejde od západu frontální systém, v noci teplá fronta a večer postupně fronta studená, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.