Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Řidičům autobusů stoupnou mzdy skoro o čtyřicet procen

Autobusy, ilustrační fotografie
Autobusy, ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Mzdy řidiček a řidičů veřejných linkových autobusů v regionech výrazně stoupnou. Ministerstvo práce a sociálních věcí úspěšně zprostředkovalo dohodu při složitých tripartitních jednáních mezi dopravci, zástupci vlády, krajů a zaměstnaneckými odbory. Opatření by mělo být účinné od prvního ledna příštího roku.

„Mzdy řidičů veřejné linkové osobní autobusové dopravy neodpovídaly namáhavosti takové práce, ztíženému pracovnímu prostředí a hlavně velké odpovědnosti, kterou mají za cestující. Již delší dobu se tak u nich projevuje nespokojnost s oceněním jejich práce, zejména ve vztahu ke značnému rozsahu času, který s výkonem tohoto povolání souvisí. Jsem rád, že všichni aktéři našli po měsících velmi složitých jednání a dohadování společnou řeč,“ uvedl I. náměstek ministryně, náměstek pro řízení sekce IT Robert Baxa. Podle návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí se navýší řidičkám a řidičům linkových autobusů nejnižší mzda ze současných 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun za hodinu a zhruba 7 korun za ztížené pracovní prostředí. Stoupnou také příplatky za čekání mezi jízdami, tzv. čekačky, dosavadní minimum 50 korun, nově to bude 88 korun. „Řidičky a řidiči tráví mimo domov běžně přes patnáct hodin a kvůli dlouhým přestávkám, ve kterých se nemůžou věnovat svým rodinným nebo osobním zájmům, jsou však za volantem třeba jen polovinu z této doby. Tomu odpovídá i jejich výdělek, který je dlouhodobě výrazně podhodnocený, a to zejména kvůli odpovědnosti za cestující. Přestávky navíc tráví často v prostředí bez sociálního zázemí, kde jsou vystaveni nepříznivým vlivům počasí. Ministerstvu práce a sociálních věcí se podařilo vyjednat a prosadit značné navýšení mzdy řidičů a řidiček o několik desítek procent,“ doplnila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Ke zvýšení mezd může dojít díky zařazení řidičů veřejných linkových autobusů do vyšší skupiny prací v zájmu zvýšení úrovně jejich zaručené mzdy, a zavedení nového pracovního režimu pro účely poskytování příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí, spočívajícího ve výkonu práce rozděleném do více časových úseků, ve kterých nemůže zaměstnanec realizovat své osobní a rodinné zájmy nebo nemá zajištěno sociální zázemí a ochranu před nepříznivými vlivy prostředí, ve kterém je nucen toto přerušení trávit. Cílem návrhu je i zvýšení minimální sazby odměny za čekání mezi spoji. Díky velmi nízkým mzdám je v regionech velký nedostatek řidiček a řidičů, stejně jako uchazečů o toto zaměstnání. MPSV předpokládá, že výrazné zvýšení mezd by mohlo zastavit jejich odchody a za volant autobusů přilákat více lidí.

Témata:  autobusy platy / mzdy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.