Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) by měl být v příštím roce ne 41, ale hned 49 miliard korun. S takovým požadavkem přišli na čtvrteční mimořádné zasedání pléna tripartity zástupci odborů, ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) na něj reagoval slovy, že si peníze netiskne.
"Je tu jednoduchý návrh – posílit SFDI cirka o osm miliard korun. Myslíme si, že na to v rozpočtu peníze budou, pokud vláda zruší tu nesmyslnou úlevu pro finanční korporace, kterým zrušila 15procentní daň z dividend," uvedl při příchodu na jednání předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek.
"Státní rozpočet s takovým navýšením nepočítá, takže takovému požadavku nebude možné vyhovět," reagoval na návrh ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek (ODS). Šéf státní kasy Miroslav Kalousek rovnou řekl, že si peníze netiskne.
Jednání tripartity se překvapivě neúčastní ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). "Pan ministr je na dlouhodobě plánované zahraniční pracovní cestě," omluvil svého kolegu šéf rezortu práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09) s tím, že Dobeše na jednání zastoupí náměstci.
"Odbory avizovaly svoji nespokojenost s aktuálním stavem rozpočtu, to se dalo víceméně čekat," prohlásil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. "Oni úplně neříkají, kde ty peníze vzít. Je otázka, jestli je v rámci jednání Poslanecké sněmovny najdou poslanci. Jsem si ale samozřejmě jist, že bychom tyto peníze dokázali použít," dodal.
Zástupci odborů mají jasnou představu, na co další prostředky pro SFDI použít. "Máme tu jednu dálnici, která je neustále ve hře, a to je pokračování dálnice z Hradce Králové směrem na Brno horní cestou. Myslím si, že by bylo nejlepší, kdyby se tato dálnice postavila, a potom se šlo do rekonstrukce D1," řekl agentuře Mediafax Dufek.
Vláda na svém úterním jednání schválila pro SFDI rozpočet 41 miliard korun, původně měl být ještě o čtyři miliardy nižší. Ministr dopravy dlouhodobě upozorňuje na to, že malé investice do dopravní infrastruktury povedou k tomu, že Česko bude muset vracet zpět Evropské unii peníze, ke kterým nebude moci zajistit kofinancování.
Představitelé Nečasova kabinetu, zaměstnavatelů a odborů jednají také o penězích pro regionální železniční dopravu. Podle informací odborových předáků totiž dál trvají na platnosti memoranda uzavřeného před dvěma lety s vládou Jana Fischera a chtějí po státu každoročně dostávat částku 2,6 miliardy korun.
Na lokálky mělo krajům v příštím roce chybět 600 milionů korun, stát jim chtěl dotaci snížit totiž jen na dvě miliardy, a dalších 200 milionů plánovalo ministerstvo dopravy seškrtat v oblasti dálkové rychlíkové přepravy. Ministr Dobeš ale před 14 dny představil kompromis, na něm měl mít předběžnou dohodu s předsedou Asociace krajů ČR Michalem Haškem (ČSSD) a který týden na to schválila i vláda. Ve finále tak mělo chybět jen 50 milionů korun.
"Kompromisní dohoda měla být o tom, že 150 milionů korun dá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) – tyto prostředky měly být použity na objednávku státu na dálkovou dopravu. 300 milionů měl dát stát, to se stalo, 150 milionů kraje a dalších 150 milionů měly ušetřit České dráhy (ČD)," vyčíslil náměstek Hampl, aby připojil: "Je pravda, že kraje se teď tváří spíš tak, že trvají na platnosti a závaznosti memoranda."
"Podle našich informací ČD nemají, kde peníze vzít, kraje také řeší jiné problémy a především trvají na tom, že memorandum je platné," prohlásil předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša.
Problém je podle něj daleko hlubší než 450 milionů, na které se měly poskládat ČD, SŽDC a kraje. "ČD objednaly vagony z regionálních operačních programů. Ve chvíli, kdyby se někde snižovala regionální doprava, tak by podmínky pro tyto programy možná přestaly být plněné a peníze by se musely vracet. Ze 450 milionů by najednou byly miliardy a z nich další problémy," upozornil Pejša.
"Co se týče železniční dopravy, tak jsme uzavřeli rozumný kompromis, se kterým jsem souhlasil já i vláda. Nad rámec tohoto kompromisu peníze nejsou," prohlásil ministr Kalousek. Na zprávu, že kraje se k takové dohodě už nehlásí, opáčil: "To je pro mne nová informace. Já už nevím, kdo sem tady tu politickou kulturu zavedl, že něco jeden den platí a druhý den ne. Zdá se, že se to rozšiřuje i do jiných institucí, než jsou parlamentní strany."
Témata: odbory, Miroslav Kalousek
Související
1. září 2024 10:24
27. srpna 2024 17:04
6. května 2024 11:28
27. listopadu 2023 17:02
27. listopadu 2023 9:53
31. května 2023 14:23