Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Chybné vyúčtování za energie? Reklamujte jej

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Zřejmě nejčastějším předmětem reklamace je ale vyúčtování spotřebované elektřiny či plynu. Jak reklamovat chybné vyúčtování za energie?

„V prvé řadě je třeba říci, že reklamace zpravidla nemá odkladný účinek. Znamená to, že fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nejprve nahlédněte do smlouvy a obchodních podmínek svého dodavatele, kde zpravidla bývají uvedeny podrobnosti o postupu při vyřizování reklamací. Měli byste se z nich dozvědět kde, jakou formou a v jaké lhůtě je třeba reklamaci uplatnit. Obecně platí následující pravidla:

Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Dodavatel je povinen vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo nesprávným měřením dodávek do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, je-li uznána jako oprávněná. Nedodrží-li tuto lhůtu, náleží zákazníkovi náhrada ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč; u dodávek plynu jde o částky 750 Kč denně, nejvíce však 7500 Kč. Reklamaci můžete uplatnit jakýmkoliv způsobem (písemně, telefonicky, elektronicky atd.). Dodavatelé energií často zřizují zákaznické linky a nabádají zákazníky, aby jejich prostřednictvím reklamace řešili. Tyto linky poslouží dobře pro prvotní informaci, samotnou reklamaci je však vhodné podat písemnou formou – ta zajistí prokazatelnost vašich tvrzení, tedy kdy byla reklamace uplatněna, co bylo jejím obsahem atd. V dopise uveďte, že se jedná o reklamaci, dále své identifikační údaje (jméno a příjmení, adresu), údaje reklamované faktury (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa), popřípadě popište jiné reklamované vady. Pokud reklamujete vady měření, je vhodné uvést též číslo elektroměru či plynoměru a případně zjištěné stavy. Je vhodné uvést i přesný popis reklamované skutečnosti a případně navrhnout důkazy.

„Pokud dodavatel vaši reklamaci nevyřídí nebo nedodrží uvedené lhůty, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží nad dodržováním předpisů v této oblasti. Nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, máte také možnost obrátit se na soud,“ uvádí Lukáš Zelený.

Možnou cestou, jak získat výhodnější podmínky dodávek elektřiny a plynu jsou hromadné změny dodavatele energií. Ty fungují na principu kolektivního nákupu – čím větší je skupina zapojených spotřebitelů, tím nižší ceny jsou ochotni nabízet dodavatelé, kteří se účastní aukce.

Témata:  CZK dTest energetika

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.